Bere drogy?
Anitals
Moc bych prosila o radu,protože nevím, jak se mám zachovat. Mám postiženého syna, navštěvujícího zákl. školu. Na začátku školního roku byl k němu přidělen asistent-civilkář. Sice jsem o něm slyšela, že kdysi míval nějaké průšvihy, ale teď se prý hrozně změnil,je hrozně hodný,milý atd. Na první pohled mi byl sympatický a syn si ho oblíbil. Zvláštní byl akorát tím,že si vaří makrobiotickou stravu a zásadně nenosí ponožky ani v největší zimě,ale řekla jsem si, že to je přece jeho věc. Poslední dobou mě však několik lidí upozornilo na jeho podivné chování. I pár učitelek mi říkalo, že jim připadá někdy "úplně mimo",jako by se díval skrze ně,jindy je zase přehnaně aktivní(ale to prý málo kdy). Při hodinách, kdy není potřeba jeho asistence, si prý lehne ve třídě vzadu na koberec a spí.Když jsem se ho ptala, co je na tom pravdy, odpověděl, že nespí,ale provádí dechová cvičení, která mu pomáhají se zklidnit. Prěd pár dny jsem se, přímo od něj, dozvěděla, že měl kdysi problémy s drogama, ale to prý už je minulost. Řekl mi že kouřil marihuanu, ale i ještě něco jiného, ale vzhledem k tomu, že okolo bylo dost dětí, mi to prý řekne jindy. Nevím jak se mám zachovat,mám mu věřit,že drogy jsou minulost? Nebo mám dát na neustálé upozorňování mých přítelkyň-učitelek, že se chová divně a dokonce prý mají strach, aby synovi nějak neublížil. Na jeho chování jsme už upozornili i ředitele školy, ale ten nám řekl, že jakmile jednou přijme civilkáře, tak se ho rok a půl nemůže zbavit.Já s tímto mladíkem prijdu do styku akorát pár minut denně,když mi syna předává, připadá mi sice pomalejší,jako že je pořád v pohodě a nic ho nerozhází,ale jinak nic divného nepozoruji. Tedy nedávno jsem ho zahlédla v živé diskusi s klukem, který nabízel ve městě kolemjdoucím nějaké knížky(možná to byl Jehovista,nebo někdo takový...).Nevím,jestli mi budete moci poradit,asi je můj dotaz trochu zmatený, ale nevím co mám dělat.Hrozně ráda bych mu věřila,už kvůli synovi,který si ho oblíbil,ale zase nechci brát na lehkou váhu upozorňování okolí. Jak můžu poznat,že bere drogy? Nebo snad může být členem nějakého spolku? A může vůbec člověk,který měl v minulosti problémy s drogama pracovat ve školství mezi dětmi? Za odpověď předem děkuji!

Odpověděl: Bára Orlíková
I když je vás popis situace docela detailní, je pro mě těžké odhadnout nakolik chování asistenta vašeho syna souvisí s drogami nebo jen se zvláštním životním stylem. Je samozřejmě možné, aby člověk, který kdysi měl něco společného s drogami a v současnosti abstinuje, vykonával takovouto práci. Na většině našich klientů, kteří prošli léčbou, byste to ani nepoznala, že takovou zkušenost mají a jsou schopni se zcela normálně zařadit do života a není důvod se obávat, že by nebyli schopni běžnou práci nebo práci s dětmi, pokud ji chtějí dělat, zvládnout. Je možné, že člověk, o kterém píšete, má opravdu výrazně vyhraněný a pro okolí zvláštní životní styl. Je také možné, že díky předchozí zkušenosti s drogami se u něj projevuje tendence k podobnému, nonkonformnímu jednání nebo ho zkušenost s drogou nějakým způsobem psychicky poškodila a on se s tím tímto způsobem vyrovnává. Je samozřejmě i možnost, že dosud s drogami něco společného má. Nebo si drogovu minulost vyvažuje účastí či členkstvím v nějaké "duchovně zaměřené" skupině nebo sektě... to opravdu těžko posoudím. Víte, upřímně řečeno, spíš bych dala na váš osobní dojem, případný rozhovor s ním a nikoli na připomínky od zaměstnaců školy, kteří mohou tímto způsobem reagovat pouze na jeho nekonformní chování, přestože k žádnému provinění nebo chybám z jěho strany nedošlo... Být vámi bych s ním asi promluvila, zeptala bych se ho otevřeně na drogovou minulost, na to, jak to zvládnul, zda se někde léčil a upozornila bych ho na to, že jeho chování ve škole je poněkud zvláštní a že někdy váháte, jak si to vysvětlit... Možná se vám něco objasní. Jinak, určitě existují způsoby, pokud by se potvrdilo vaše podezření, že dotyčný bere drogy nebo trpí nějakou psychickou poruchou, jak ho z civilní služby vyvázat. Protože v tuto chvíli se mi nezdá, že by to na vašeho syna působilo nějak negativně, tak nevím, jestli je nutné podnikat nějaké rázné kroky, ale vzhledem k tomu, že existuje i riziko, byť zřejmě malé, že se s asistentem něco závažného děje, v zájmu syna bych v tom případě asi se situací něco dělala. Můžete se případně obrátit na Právní poradnu A. N. O., kontakt je vpravo na našich stránkách, zabývají se legislativou týkající se drogové problematiky a určitě by vám poradili. Můžete se taky podívat do rubriky Informace pro rodiče, kde najdete popis příznaků, se kterými se můžete setkat u člověka, který bere drogy. Kdyžtak znovu napište a doufám, že to dobře dopadne.