pokuty
máma
Srdečně vás všechny zdravím a děkuji za to, že existujete. Mám dilema a nevím, ke kterému řešení se přiklonit. Dcera-feťačka (pár měsíců do plnoletosti, t.č. několik měsíců na útěku z ústavní výchovy, těhotná)jezdí MHD, jak jinak než na černo. Pokuty, nemalé částky, jí chodí na adresu trvalého bydliště, tj. domů, kde se nezdržuje. Mám, či nemám je platit? Samozřejmě mi je jasné, že když se v daném termínu nezaplatí, částka horentně poroste. Hodím-li to za hlavu, bude - pokud nalezne sílu k cestě do života - zatížena nemalými dluhy, na které mít nebude. Neodkloní-li se od drog, může dopravní podnik sáhnout i po výkonu rozhodnutí (exekuce), a protože má dcera se mnou společné trvalé bydliště, odnesu to v konečném důsledku já. Budu-li pokuty platit, budu vydělávat jen na ně. Tak, a teď co s tím? V této souvislosti ještě jedna otázka: nezbývá mi nic jiného než se chránit před vlastním dítětem: doporučovali byste zrušit její trvalý pobyt? A lze to vůbec? Přeji sluníčkové dny. máma

Odpověděl: Bára Orlíková
To je složitá situace, ve které je těžké se rozhodovat. Víte, je sice fakt, že pokud by se dcera rozhodla k léčbě, k životu bez drog a začala řešit tyto resty, tak by to pro ní byly sumy, které bude splácet dlouho. Ale zas je tu právě ta varianta, že je může splácet postupně, když by se k tomu někdy v budoucnu rozhodla. Je jasné, že rodič s pocitem zodpovědnosti za dítě, byť je dítě v takové situaci, se snaží mu to nepřihoršit a raději jeho průšvihy trpělivě řeší za něj. Jak sama říkáte, pokud byste měla všechny tyto pokuty platit, budete vydělávat jen na ně a nevím, jestli je to opravdu nezbytně nutné. Ohledně toho, jak je to v situaci, kdy dojde k soudu nebo až exekučnímu řízení, by vám vysvětlili na Dopravním podniku, když jim řeknete, že vám chodí složenky za dceřiny pokuty a dcera u vás nebydlí a zeptáte se jich, co s tím nejlépe dělat, aby nedošlo na nejhorší. Nevím z jakého jste města, ale v Praze sídlí Dopravní podnik v ulici Na Bojišti, Praha 2 a můžete se obrátit na oddělení pohledávek. Ohledně toho trvalého bydliště - lze to, ale nevím jak je to v situaci, kdy je dcera neplnoletá, řekli by vám na vašem obvodním, obecním, úřadě. Ale doporučit nebo nedoporučit něco takového se opravdu prostřednictvím internetové poradny zdráhám, protože to je poměrně zásadní rozhodnutí a já o vaší situaci tolik informací nemám. Můžete také kontaktovat Právní poradnu A.N.O., kde se specializují na problematiku drog a kde by vám určitě rádi také pomohli a poradili, kontakt najdete na našich stránkách v pravém sloupci. Ale rozhodnutí o tom, jak naložit s těmi informacemi, které získáte, je bohužel zase na vás. No, a možná jen takový nápad - existuje i poradenství pro rodiče, jejichž děti užívají drogy, aby se sami rodiče v celé situaci zorientovali, mohli si beze strachu a studu o něčem takovém popovídat... možná by stálo za to něco takového využít, aby toho na vás nebylo tolik. Když mi napíšete odkud jste, můžu vám někoho z kolegů, kteří pracují v této oblasti, doporučit. Zatím držím palce a doufám, že vám informace k něčemu budou.