Alkohol a tak vůbec...
Já sama
Má 16 dcera se po přiznání, že bere už tři roky drogy a nezvládá to, dobrovolně dala na léčení. Zejména brala pervitin (šňupala). Kdo chce vzít drogu, ten jí podle mě vezme..i bez nějakého zvláštního důvodu. Ze začátku však ze všeho obviňovala mě, měla jsem z toho depese. Že nemám partnera (nedaří se po rozchodu s jedním tak nějak vztahem, který mě začal silně vadit po 10 letech, tež za mnou už tři roky dochází jeden "ženáč"..já vím...), že piju alkohol...pokládá mě za alkoholičku...KDO VÍ, kde je ta hranice (starám se o domácnost jako všichni, pracuji, nemám problémy..)No já se vlastně moc nedivím.Má s alkoholem špatné zkušenosti...-já nakonec také...vím, že člověk se pak kolikrát chová jak nemá..(bývalý manžel pil...a dělal doma zle, pak ten další přítel-milovník hospod..pod vlivem mi dělal jenom zle...a mě k tomu samozřejmě vedl také...No a pak jem trávila víkendy na chalupě-kde jediná zábava byla zase hospoda. Já vím, že to je všechno špatně..chalupu jsem prodala...a popíjím si doma.Ale taky nemusím (ale proč ne..)..jsem klidně i bez toho...třeba dva měsíce-když beru nějaké léky nebo když jedu pracovně na nějaké školení-ani třeba týden nekouřím...myslíte tedy, že jsem na tom tak špatně? Já už nevím. Za týden se mi vrátí holka z léčebny. RUKU jsem jí dala na to, že už se nenapiju...abych jí tím taky neohrozila...(a vím, že jí to strašně dráždí, bohužel jsem to neakceptovala...říkala jsem si.."ta toho nadělá"...popíjí si kde kdo..nemotám se, nejsemm zlá, neubližuku..jenom si piju...a pak jdu spát..)Vím, že jsem schopna to pro ní dokázat..nakonec se na to už i těším..určitě mi bude bez alkoholu líp..-bude mnou motivací (bičem)ale zatím...máma mi umírá v nemocnici a když jsem se před měsícem dozvěděla o těch drogách...a dala jí do léčebny...byla jsem "na dně"..sama...a tak jsem se bavila jen se psem a s "alkoholem". Vím, že až se vrátí NESMÍM, protože si to strašně přeje..a dala mi ultimatum, já ne alkohol-ona ne drogy.Ale představa, že si nesmím ani přiťuknou...ani doma ani jinde ani na Silvestra...nevím, třeba je príma být abstinentem..a asi si budu muset zvyknout..a pak už mi to asi ani nepříjde...ale když prostě budu mít problémy nebo smutnět nebo nějaké zátěžové situace...jak je mám řešit...teď jsem se občas "odreagovala alkoholem"..ale jak pak? Vím, že nesmím zklamat..ale nějak jsem v takové patové situaci...nebo ne..? Odpovíte mi, co si o tom myslíte?

Odpověděl: Bára Orlíková
Vím, že je to pro vás složité. A že situace, kterou popisujete, je obtížně řešitelná. Dcera je na léčení, kdy se pak drog nebude moct ani dotknout a bude se muset naučit všechny smutky, stres a zátěž zvládat bez nich, přestože byla zvyklá je drogami řešit. Po léčení z drog by neměla pít ani alkohol, protože by jí to mohlo ohrozit a vrátit zpátky k drogám... Vaši situaci z popisu asi těžko úplně posoudím, ale troufla bych si říct, že i když se snažíte sama sebe přesvědčit, že sice potíže máte, ale není to tak hrozné, tak okolnosti naznačují, že problémů, se kterými se potýkáte, je víc než dost a nejen s alkoholem. Vím, že alkohol popíjí kdekdo a že je těžké se ho vzdát, ale zas na druhou stranu - existuje mnoho jiných způsobů, jak se uvolnit, bavit, řešit zátěžové situace... Možná vám dcery výhrůžka, která se týká její abstinence od drog a vaší od alkoholu, přijde příliš drsná, a trochu manipulace to asi je, ale sama asi víte ten důvod, proč jste jí slíbila, že to dodržíte. Víte, pokud se rozhodnete abstinovat od alkoholu, je to docela pro samotného člověka obtížné. To, že si nedokážete představit, že už se nikdy nenapijete, je pochopitelné, a stejný problém řeší vaše dcera... Možná by stálo za to si o tom promluvit s někým z odborníků, zorientovat se v celé situaci a zvážit další postup. To, že si to ujasníte, jak to vlastně máte a jak to chcete mít dál, vám pomůže ve vztahu k vaší dceři, k pochopení jejích problémů a k tomu, abyste po jejím návratu z léčby spolu mohly normálně vycházet a dodržovat vzájemné dohody. Je lepší mít nějakou podporu ze strany profesionálů, protože se vám to bude zvládat líp, jak řešení vašich osobních potíží, tak vztahu s dcerou. Když mi napíšete, odkud jste, tak bych vám mohla někoho z kolegů doporučit. Zatím držím palce vám i dceři, ať vám všechna předsevzetí vyjdou.