Toxicka psychoza
Lenka
Dobry den. Obracim se na vas s prosbou. Muj bratr (23 let) si po 3-mesicnim pozivani pervitinu a privodil toxickou psychozu. 3.1.si podrezal zily, protoze slysel hlasy. Pak stravil cca.14 dni v psychiatr.lecebne. To vsechno jsme prezili, i kdyz asi nikdy uz to nebude takove jako predtim a trpi tim cela rodina. Od osudneho ledna abstinuje a myslim, ze uz nikdy ani nic ochutnat nechce, ani co se tyce alkoholu. Nyni je v ambulantni peci psychiatra. Bere leky, ale mam pocit, ze se jeho stav moc nelepsi. Je hrozne, kdyz se najednou z vitalniho cloveka stane hrouda nestesti. Je apaticky, stale breci, bere prkotiny jako problemy sveta, stale si neco vycita a kdyz ma tuto "naladu", neji a jen kouka do zdi a chce byt sam, aby nas neobtezoval. Vsichni bychom mu chteli pomoct. Nastesti tyto nalady se stridaji s okamziky, kdy je uplne normalni, jako driv, a kdy se o tom vsem muzeme bavit a neovlivnuji ho nejake bludy. Prestoze mame prostudovanou prirucku od pi.psychiatricky, ktera je hlavne o schizofrenii, coz je si asi dost podobne, nevime poradne, jak se chovat. Proto Vas prosim, zda byste nam nedoporucili nejakou literaturu, ktera se tyka vylozene toxicke psychozy a taky by me zajimal Vas nazor, zda nekdy bude muj bracha uplne zdravy, normalni jako driv (i kdyz to v kladnem pripade je asi spis otazkou let nez mesicu) a na tohle vsechno si vzpomene jen jako na nocni muru. Dekuji moc za odpoved.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, věřím, že je současná situace pro Vás, Vašeho bratra, i celou rodinu opravdu velmi složitá. Určitě ale bratrovi pomáhá, že o něj máte zájem a snažíte se pochopit jeho situaci. Je dobře že je v péči psychiatra, i když se Vám možná změny zdají pomalé, věřte, že se určitě dějí. Ptáte se na literaturu o toxické psychóze. Po pravdě řečeno, nejsem si jistá, jak moc se ještě jedná o psychózu toxickou. Tou to nejspíš začalo, ale pokud je psychóza toxická, měla by vymizet pár týdnů po posledním vzetí drogy. Pak už se spíš jedná o jiné onemocnění, které droga spustila, pravděpodobně jiný druh psychózy, ale to by Vám nejspíš řekl bratrův lékař. Nicméně projevy jsou obdobné. Z toho důvodu bych Vám doporučila např. knihu MUDr. Kaliny "Jak žít s psychózou", která je určena jak samotným pacientům, kteří psychózou trpí, tak jejich příbuzným. Myslím, že je v ní spousta užitečných návodů pro každodenní situace. Také si myslím, že by pro Vás bylo dobré navštěvovat v nějakém zařízení rodičovské skupiny nebo rodinnou terapii, určitě by to vám všem usnadnilo situaci, aspoň byste si mohli o svých problémech s bratrem popovídat s odborníkem a třeba i s těmi, kdo mají podobné zkušenosti. Kontakty na takové zařízení Vám jistě dá lékař Vašeho bratra. Rozhodně se nebojte někam zajít, uvidíte, že sdělená bolest je poloviční bolest. Takovou situaci, ve které se nacházíte, nezvládá nikdo lehce a největší umění je právě umět si říci o pomoc. Pokud bych Vám ještě mohla jakkoli pomoci, třeba kontakty v místě Vašeho bydliště, klidně znovu napište. Držím Vám všem palce a přeji hodně trpělivosti.