přítel
Elis
Dobrý den pane doktore!Před 1 1/2 rokem jsem začala chodit se stále současným mým přítelem!Byl závislý asi tři roky na pervitinu!Dostával se z toho sám, prý kvůli rodině, začal pracovat....což dělá dosud! Myslela jsem si, že je v pořádku (nemám žádné zkušenosti ani s marihuanou natož s tvrdýma drogama).Jenže poslední dobou se objevují jeho "kamarádi" a povídají mi jak je pořád závislý, vím že za náš vztah si dvakrát šňupnul, taky nevím jestli je to problém, on tvrdí, že ne!Pohrozila jsem mu rozchodem, tak snad...zatím...je v pořádku!Taky to došlo až tak daleko, že si mě odvezli z protidrogovýho u nás ve městě, sice pod jinou záminkou než drogy a můj přítel....Jenže já jsem čistá, pouze chodím s bývalým fe´tákem.Odsuzuji to, ale zase mám pocit, že i takový člověk má právo začít žít!Mám strach, nespím a potřebuji poradit co dělat!Jak poznám, že fetuje, jak mu můžu pomoci

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, doufám že Vaše přirozené obavy o přítele zmírní následující odpovědi a vysvětlení: Pervitin je stimulační látka po jejímž užití dochází ke zrychlení psychomotorického tempa - motorický neklid, zrychlený dech, rozšířené zorničky. Člověk je nabuzený, nepociťuje únavu, nepotřebuje spát... Krátce po požití nastupuje euforie. Pokud je aplikován šňupáním, je typické "popotahování" nosem. Více informací o účincích naleznete na stránkách drogové poradny v rubrice o stimulačních drogách. Je však velmi pravděpodobné, že jednorázového užití si vůbec nevšimnete. Toto jednorázové užití - tzv. relaps, ke kterému patrně došlo u Vašeho přítele nemusí ještě znamenat ještě žádnou "tragédii", zejména pokud se dotyčný z této situace poučí - uvědomí si a rozebere okolnosti které k němu vedly. Relapsy se objevují i u lidí, kteří prošli léčbou v nějakém zařízení - k procesu léčby závislosti prostě často patří. Rozhodně by se ale neměli zlehčovat a bagatelizovat. Doporučuji Vám si s přítelem o tomto popovídat - v klidu a bez odsuzování. Je potřeba si uvědomit, že pro závislého je relaps velmi těžká a složitá situace - často ji pociťuje jako vlastní zklamání, selhání a často se stydí o tom mluvit - zejména s blízkými a lidmi od kterých cítí možné odsouzení. Je rovněž možné, že Váš přítel se v této problematice sám neorientuje a nebylo by od věci navštívit nějaké zařízení zabývající se touto problematikou - pokud mi napíšete odkud jste, pomohu Vám ve Vašem okolí nějaké najít. Získat si informace a popovídat si s přítelem o tom, co si myslíte, prožíváte je tedy jediná možnost kterou máte. Rozhodně nedoporučuji experimenty s pervitinem za účelem pochopení a přiblížení se problematice.