Prosim Vas, mozu sa v Prahe liecit aj pacienti zo Slovenska, zijuci na Slovensku? Pre koho je vhodna ustavna liecba? Telefonovala som na Vasu poradensku linku a tam mi povedali, ze ta je vhodna iba pre zavislych, ktori drogy (pervitin)uzivaju denne , ze nie je vhodna pre tych, ktori ho uzivaju raz za mesiac-dva (ale niekolko davok za sebou (5-10) niekolko rokov. Problem je v tom, ze mame v rodine zavisleho na pervitine, berie ho uz roky- tymto sposobom. Uz 2 roky skusame rozne sposoby "pomoci", ale bez vysledku. To liecenie je asi posledne vychodisko. Viem, ze sa musi rozhodnut on sam, len neviem odhadnut do akej miery je este schopny sa sam rozhodnut. Narkoman je vlastne chory clovek, droga mu poznacila mozog. Vylieceni narkomani hovoria, ze by to nezvladli bez pomoci rodiny a lekarov. Len neviem ako mu mame pomoct?On sa totiz neciti byt zavisly- a to je najvacsi problem. Mame ho zaviest na liecenie a trvat na tom, nech sa ide liecit? Uz sme z toho zufali- je to obrovsky stres pre celu rodinu. Ale ked citam Vase pribehy, aspon vidim, ze nie som sama. Dakujem

Odpověděl: Frant. Jirový
Léčba v České republice je určitě možná, jediný háček je v tom, že pokud je zahraniční pacient klientem pojišťovny, která nemá smlouvu s pojišťovnou tuzemskou, léčbu si musí hradi sám, neboť ta není považovaná za akutní ošetření. Léčba je pak celkem nákladná, např. v Červeném dvoře je to 700,-kč denně, v ostatních léčebnách to bude pravděpodobně podobné. K nástupu stačí jinak potvrzení od psychiatra. Co se týče podmínek tohoto nástupu, není žádný parametr k posouzení toho, kolik musí člověk užívat, aby byl přijat do léčebny. I s takovou tolerancí užívání, jakou má váš příbuzný, je nástup možný. Podstatné ovšem je, aby se člověk sám považoval za závislého, jinak nemusí léčení vůbec splnit svůj účel. A to je právě vaše situace, je těžké přemlouvat k léčbě člověka, který je dospělý, svépravný a myslí si, že není důvod. Z vlastní zkušenosti vám ovšem můžu říct, že v životě každého uživatele drog přicházejí (byť jednou za čas) "krize", v nichž začne svou situaci náhle vnímat jako problém a (na základě určitého náhledu) náhle přemýšlí nad tím, jak tuto "tíživou" situaci změnit. A především v tento okamžik je pomocná ruka obzvláště potřebná a podstatná. A právě zde bych viděl to místo, na němž se může setkat vaše snaha se snahou a motivací vašeho rodinného člena k abstinenci, třeba i formou pobytu v léčebně.