Syn
Zrzka
Dobrý den, prosím o radu, jak správně postupovat. Syn pije, je mu 25 let, uvědomuje si5, že má problém a snažil se přestat, ale nezvládl to sám.
Nebydlime spolu, ale chci mu pomoci.
Jen bych chtěla vědět, jaká je čekací doba a co vše je proto potřeba udělat.
Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Zrzko,
díky za dotaz i za důvěru.
Píšete, že syn vě veku 25 let už nějakou dobu nezvládá pití alkoholu a byť se snaží, nedaří se mu přestat. Nepíšete, odkud je syn, jen že nebydlíte společně. Chcete mu pomoci, a zároveň nejspíš nechcete nic pokazit. I z toho důvodu obvykle doporučujeme zajít do poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog. V Praze bych vás odkázala například na naši Poradnu pro rodiče v Žitné ulici přímo v centru. Nejen, že byste mohla o situaci mluvit v širších souvislostech, ulevila byste si od pocitů smutku, vzteku, viny a bezmoci, ale také byste se dověděla všechny potřebné informace, na které se ptáte. Služby poraden jsou zdarma, poskytovány diskrétně, stačí se telefonicky dopředu objednat. A dobré je vědět, že se vše nevyřeší jednou návštěvou, chtělo by to počítat s několika sektáními.
Pokud jde o tom, jak si vyřídit léčbu, pak si prostudujete tyto informace (zde obecně, zde o detoxifikaci a zde o léčbě), resp. ať si prostuduje informace váš plnoletý syn, léčbu si bude muset vyřídit on sám, max. za pomoci nějakého kontaktního centra nebo psychiatra či lékaře, kteří by mu napsali doporučení. Do většiny léčeb je potřeba nastoupit po detoxifikaci, tím se předejde tomu, aby člověk po vysazení vysokých dávek alkoholu fyzicky kolaboval. A pak už následuje domluvená léčba - může jít o ambulantní (docházení cca 1x týdbě), intenzivní ambulantní (docházení každý pracovní den) až po pobytovou léčbu (6 týdnů až několik měsíců v léčebně). Většinou je dobré obvolat léčebny a ptát se na nejbližší volný termín nástupu. Následně s jasným termínem nástupu obvolat detoxy a domluvit si detoxifikaci. Často se vyplatí kontaktovat AT poradnu, kontaktní centrum nebo psychitra či lékaře, kteří napíší doporučení a dokonce mohou termín nástupu domluvit společně se synem - orientovují, vědí, jaké informace jsou potřeba, syna seznámí s průběhem léčby, co si může a nemůže vzít atd. Termíny nástupů nejsou obecně platné, ale různé, většinou je to otázka dnů až několika týdnů. Záleží na léčebně, ale na momentálním zájmu o léčbu. V létě bývá často volněji.
Vám bych tedy doporučila obrátit se na Poradnu pro rodiče
Poradna pro rodiče
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
synovi pak na nejbližší AT poradnu nebo kontatní centrum - stačí zadat "kraj" a pak "vyhledat". Na tom samém místě můžete dohledat i kontakty na detoxifikaci nebo léčebny.
Budu ráda, když napíšete, jestli vám byla odpověď užitečná. Kdyby bylo potřeba, znovu napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.