Mamka alkoholička
Karol
Dobrý večer,
Vlastně ani nevím jak začít.Asi tím že jsem jedináček,mám 18let, tátu nemám a o mamku jsem ted taky prišla.(Bydlím u svého přítele)Asi před 2mi lety se začla mamka chovat hodně divně, motal se jí jazyk, chodila brzo spát. Svěřila jsem se s tím kamarádkám, které mi řekly že bych to měla říct své babičce,která mi bohužel tehdy nevěřila, protože to k mámě prostě nešlo. Snažila jsem se to ignorovat,tehdy to nebylo ještě tak vážné.Pamatuju si jak jsem se s ní o tom bavila, že mě to mrzí a že mám z toho velké úzkosti a mamka mi donesla lexauriny (na které jsem si později i navykla, protože jsem nevěděla co to je za prášky, jen mi po nich bylo dobře.Naštěstí jsem se z toho dostala, jsem 3 měsíce bez nich) a tím podle ní o mě bylo postaráno,tzv. jak řekla měla ode mě pokoj. Postupně se to začlo zhoršovat, máma přišla o přítele, začala mít problémy v práci a jediné co ji zajímalo byl její pes.Tehdy babička pochopila jak je situace vážná, spojily jsme se a poslali se mamku léčit do psychiatrické léčebny v Opavě. Omlouvala se mi za všechno co mi způsobila,jak se ke mě chovala a já měla naději že bude vše lepší.Ale teď asi půl roku po tom co jsem se od ní odstěhovala (v léčebně byla 5měsíců zpátky) se vrátila zpátky k pití.Je uplně jiný človek, zavrhli ji kamarádi a i rodina,jelikož všem lže, půjčuje si peníze a chová se nevhodně.Nedalo se s ní promluvit už ani za střízliva, nepamatuje si věci, apod.Když jsem u ní bydlela, tak jsem se o ní vždycky postarala, když se přepila tak jsem zavolala sanitku a ta ji odvezla,ale ted je tam sama, zamyká se před rodiči (mají klíče od bytu),nekomunikuje, v práci se s nikým nebaví(práci ji tak tak udržela babička která se za ní přimluvila,jinak by ji už tak 3krat vyhodili). Když jsem u ni byla asi měsíc zpátky potkala jsem jí u vchodu celou špinavou,oblečenou jako feťáka a neuměla se udržet ani na nohou,šla jsem s ní nahoru a tam mě vyhodila, řekla mi že mám vypadnout, že už nejsem její dcera a když jsem se ji zeptala jestli mě vyměnila za alkohol,tak odpověděla že ano. Nekomunikuje s nikým, nevím jestli jí budu brát nekdy znova jako mámu, ale mám sama teď dost psychických problémů(např. z vysazení benzodiazepanu,psala jsem Vám dnes i na jinou poradnu) že pocit že tam je někde sama a může se upít prostě nezvládám.Bohužel se u mě objevujou i sebevražedné myšlenky.Jsem už fakt bezradná, moje máma je schopna se doma upít, když jsem byla doma tak si jednou i rozsekla hlavu apod. Je nebezpečná sobě i okolí, je schopna nechat zapnutý plyn atd. Uvažovali jsme s babičkou, že by jsme ji zbavili svéprávnosti protože jinou cestu už opravdu nevidíme,ale to není taky tak lehké.Opravdu nevím co dělat,jak postupovat. Byla bych ráda za každou radu a děkuji moc že jsem se mohla takhle vyzpovídat. :)
Mějte se hezky, Karol.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Karol,
odpovídala jsem na váš předchozí dotaz. Musím říct, že na mladou ženu máte opravdu hodně naloženo. Jednak máte starosti o vaši mámu a nevíte co dělat, jednak se sama necítíte psychicky dobře. Vypadá to, že vaše máma se dostala do stavu, kdy ztratila nad alkoholem kontrolu a kdy naopak alkohol má kontrolu nad ní.
Myslím, že v tuhle chvíli je hodně důležité, abyste nezapomínala sama na sebe. Myslete na svoje bezpečí i na svou psychiku. Existují speciální poradny pro rodiny lidí, kteří mají problém s alkoholem nebo drogami. V Praze má Sananim např. Poradnu pro rodiče (která slouží i dětem, partnerům a jiným blízkým osobám). Není důležité, jestli se vaše máma v tuhle chvíli chce sama léčit, poradna je určena pro vás. V poradně vás podpoří, proberou s vámi celou situaci a pomohou vám plánovat další postup. Podobné služby poskytují i jiné organizace, rádi vám pošleme kontakty, nebo je můžete sama vyhledat na našem webu v sekci Kontakty.
Obecně platí, že pokud chcete mámě pomoci, můžete s ní zkusit promluvit. Nejlépe ve chvíli, kdy bude více při smyslech a bude schopna vás vnímat. Je dobré zvolit nějaké klidné a bezpečné prostředí. Můžete zkusit říct, jak se v téhle situaci cítíte - že máte strach, že se upije, že se zraní, že vás mrzí, že se takhle ničí. Že vás bolí, když vás odmítá. Můžete zkusit říct, co k ní cítíte a můžete zkusit nabídnout pomoc s hledáním pomoci. Takové rozhovory ale nejsou jednoduché, někdy neprobíhají tak, jak bychom si představovali. Ve vašem případě navíc může být těžké, něco takového říkat svojí mámě. Pro ni může být těžké vás v tuhle chvíli slyšet a přiznat si, že problém už zašel příliš daleko.
Může být užitečné, když se do toho pustíte společně s babičkou nebo nějakou jinou blízkou osobou. A jak jsem zmiňovala - zkuste se obrátit na některou s poraden, kde se postarají i o vás samotnou.
V případě, že by se vaše máma bezprostředně ohrožovala nebo ohrožovala svoje okolí, je určitě na místě volat sanitku.
Kdybyste měla nějaké další otázky, určitě se ozvěte.
Držím palce a dávejte na sebe pozor
T.E.