pervitin a tehotenstvi
Mila
Preji vsem dobry den v poradne. Mam doma v Ceske republice dva kamarady, manzele, kteri uz vic jak desetileti uzivaji pernik. Bohuzel az pri me posledni navsteve jsem pochopila, jak moc jsou zavisli na perniku, az po letech se totiz u nich zacaly projevovat typicke priznaky. Chtela jsem si promluvit se svou kamaradkou na tema pervitin a pripadne tehotenstvi (mluvila totiz o touze mit dite) a snazila jsem se ji vysvetlit, ze bude muset zmenit zivotni styl drasticky, pokud bude chtit mit deti. Odpoved byla pro me sokujici, dostala jsem za priklad jinou pernikarku, ktera to udajne jako matka pry zvlada v pohode. Z tohoto a jinych informaci jsem pochopila, ze uz je moje pritelkyne velice zavisla a typicky popira svuj stav. Ze svych pruzkumu i osobne jsem mela moznost obeznamit se s poskozenim plodu/ditete zpusobene crackem. Je to tragedie. Vyzkum na pusobeni metamfetaminu na plod jsem nasla jen jeden, ale s podobne alarmujicimi nasledky: vazne poskozeni plodu. Pervitin je podle me mnohem silnejsi nez bezny 'speed'. Domnivam se spravne, ze tedy poskozuje i plod vice? Nenasla jsem zadny vyzkum na tema pervitin a tehotenstvi, jen teorie, zadne konkretni pozorovani vyvoje plodu ci ditete matek pernikarek. Moje kamaradka je ted bohuzel tehotna, neplanovane. Muzu vubec nejak pomoc zene, ktera je tak mimo, ze snupe v tehotenstvi? Navic v tom jede se svym muzem. Byli by vubec schopni prestat, pokud budou porad spolu? Datum narozeni ditete je stanoveno na pulku prosince. Je pozde na interupci,nebylo by to reseni? Obavam se, ze nasnupnuta matka je nebezpecim i pro narozene dite. Co s tim? Jak muzu pomoct? Hlavne jak pomoct nevinnemu diteti, kdyz jsou rodice tak zavisli, ze ziji v bludu a nejsou schopni sami ani prijmout radu, natoz tak se zacit lecit? Rodice mych kamaradu neco tusi, ale veskere podivne chovani pripisuji ve sve nevedomosti marihuane. Moje dalsi kamaradka, se kterou jsem v kontaktu dosla k podobnym zaverum jako ja. Snazila se o domluvu, ale marne. Poradte, prosim, co by se jeste dalo udelat na zachranu, nez bude uplne pozde.

Odpověděl: Bc. Barbora Sládková
Dobrý den, obracíte se na poradnu se závažným tématem. V první řadě nevím, nakolik jste s popisovanou dvojicí přátel v kontaktu a nakolik jim můžete otevřeně říci svůj názor a popřípadě jim nabídnout pomoc....(napište kdyžtak podrobnosti). K vašim otázkám: o užívání pervitinu v těhotenství toho asi opravdu v literatuře příliš nenaleznete, a když tak jak popisujete s "alarmujícími výsledky" (když byste si vyhledala studie o užívání nikotinu a alkoholu v těhotenství, tak budou výsledky podobné!). Ze zkušeností z našeho programu pro závislé matky s dětmi, který ale prozatím netrvá dlouho vyplývá, že děti které se narodily našim klientkám jsou v současnosti zdravé a prospívají jako všechny ostatní děti (jak se budou vyvíjet do budoucna nikdo neví). Samozřejmě poškození dítěte nejde dopředu 100% odhadnout, ale jestliže vaše známá bude sledována u gynekologa, který s takovými klientkami má zkušenosti, měl by včas odhalit např. vrozené vývojové vady apod.(ono každé těhotenství sebou nese vždy rizika...). Jak správně píšete, s očekáváním potomka a rodičovstvím je spojený určitý životní styl do kterého se drogy nehodí - matka závislá na jakékoliv látce asi výchovu a péči o dítě nebude vykonávat jak by bylo potřeba... Pro vaši známou by bylo přeze všechno nejlepší aby začala od pervitinu abstinovat (v Čechách jsou možnosti ambulantní i komunitní léčby pro matky s dětmi), ALE pokud nebude o tomto přesvědčena ona sama, nikdo jí asi k léčbě nedonutí! Jestli tedy máte možnost na ni zapůsobit, pokuste se o to. Kdyby to odmítala, nevěšte hlavu, bude mít možnost změnit svůj život i když se dítě narodí! Přeji vám hodně sil a úspěchů na tomto "tenkém ledě"! P.S. interrupce je možná do 24.týdne těhotenství z vážných důvodů (ohrožení matky, vrozené vady plodu) ale psala jste o její touze mít dítě, takže nevím... P.s.2 (Dr. Minařík)Připojuji se k tomu co píše kolegyně. Poškození nenarozeného plodu je sice možné, ale není to jistota. Je navíc pravděpodobné, že by poškození mohl gynekolog rozpoznat (pokud tedy o užívání drog ví). Riziko se kterým mám zkušenost je spíše předčasný porod, nebo potrat. Jaká bude vaše kamarádka matka - když šňupe je samozřejmě otázka. Ale to by mohl pozitivně ovlivnit odbor péče o dítě, který pravděpodobně bude kontaktovat porodnice (opět platí - pokud bude o užívání drog vědět). OPD by mohl zasáhnout celkem razantně. Existuje riziko, že by mohl dítě vaší kamarádce dokoce odebrat s tím, že stanoví podmínky, za kterých se s ním matka může stýkat, ev. jej dostane zpět. Z tohoto pohledu se mi jeví jako lepší, kdyby matka vstoupila s kontaktu s nějakou pomáhající institucí sama. Variant léčby je celkem dost, hlavně v Praze. Platí ale, že by se měl léčit i její partner. Protože - buď budou abstinovat oba, nebo nikdo. Kdyby se vám kamarádku podařilo ke kontaktu nějak motivovat - tak stačí když zavolá - 220 803 130 - ať chce Dr. Preslovou. Pokud byste měla nějaké další otázky, klidně se ptejte. :-)