Jsem zoufalá
Maria
Mám dceru,která se mi před měsícem přiznala, že již asi dva roky bere drogy.Od maturity se rozhodla cestovat, takže náš kontakt během těch dvou let byl dosti nepravidelný a tudíž jsem si ničeho nevšimla.Svěřila se mně i bratrovi že by s tím chtěla zkoncovat, jenže dosti dobře neví jak na to a já s drogami nemám taky žádné zkušenosti. Pár známých jí odkázalo na léčebnu, jenže ona si myslí, že se s tím dokáže vypořádat sama.Zpočátku jsem se jí snažila pomoct jak jen jsem byla zchopna, ale je to asi měsíc a mám dojem že jsme na to všichni krátcí.Ani nevím kam se obrátit, až jsem našla Vaši poradnu.Prosím porad´te mi kde se obrátit! Dcera zatím o léčebně nechce slyšet.Tvrdí, že šn´upe pervitin a kouří marihuanu.Podle ní to ještě může zvládnout sama, ale já tomu přestávám věřit.Co mám dělat?

Odpověděl: Bára Orlíková
Tohle je skutečně složité téma a jak se situací naložit, závisí na mnoha okolnostech. Důležité je, že se vám byla schopná svěřit a že má k vám v tomto ohledu důvěru. Zřejmě ani ona sama nemá v tuto chvíli moc představu odkud začít a co dělat a potýká se s mnoha potížemi. Záleží na tom, jak často dcera drogy užívá (jde spíše o pervitin, který je ve srovnání s marihuanou nepoměrně rizikovější záležitost a jehož užívání ji může více ohrozit), v jaké situaci celkově je a co ji vedlo k rozhodnutí, že s tím chce přestat. K tomu, aby skutečně přestala, byla schopná se v problému zorientovat a byla dál schopná zvládat všechno bez drog, by bylo na místě, aby vyhledala nějakou odbornou pomoc (je možné, že by to zvládala i sama, ale s odbornou péčí je podstatně vyšší naděje na úspěch). Ale není jediným řešením ji poslat do ústavní léčby v léčebně. Existují i ambulantní programy, které by mohly být dobrou variantou. Myslím, že pokud dcera přišla s tím, že chce s problémem něco dělat, tak že je to první velký dobrý krok, od kterého se odvíjí vše ostatní. Není vaším úkolem za ni teď situaci řešit, ale podpořit ji v tom, aby na své rozhodnutí přestat nerezignovala. Přestávání s drogami je záležitost na dlouhé lokte a náročnější je vydržet, nikoli jen přestat, a i když se občas stane, že člověk uklouzne, není to důvod k tomu, myslet si, že to nejde a nikdy nepůjde. Důležité je vědět, že to jde a pokud dcera s užíváním dvouletou zkušenost, je docela dobřemožné, že by se to dalo zvládnout i ambulantní formou. Napište mi, odkud jste a já se vám pokusím najít nějaký vhodný kontakt. A pokud vy sama byste měla zájem o to, abyste se v tom víc vyznala, ambulantní zařízení často nabízí i setkání nebo skupiny pro rodiče dětí, které užívají drogy - možná by vám pomohlo si všechno víc ujasnit, získat podporu a informace od ostatních a zjistit, že v tom nejste sama. Nezoufejte, uvidíte, že se s tím dá něco dělat. Držím palce.