Jsem zoufalá- kod 313203
Maria
Velmi Vám děkuji za odpovědˇ.Obávám se ale, že to bude složitější než jsem Vám popsala poprvé.Dcera mi řekla že užívala pervitin pravidelně, vněkterých obdobích i každý den.A zřejmě i jiné drogy u nás méně dostupné, které se užívají v zahraničí.Občas prý i kokajn.Asi podle finančních možností.Marihuanu začala kouřit údajně až tedˇ v kombinaci s alkoholem aby si nahradila velkou chutˇna jiné drogy.A největší obavy mám z toho, že se obrátila na rodinu jen z finančních důvodů, protože pokud má nějaké finance odjede na dva- tři dny do centra a vrátí se až je bez financí. I když nám tvrdí, že nic nebrala, pouze se opíjela je vždy jako vyměněná.Navíc postrádá smysl pro jakoukoli odpovědnost.Když s ní někdo z nás v něčem nesouhlasí vybuchne jako sobka a opět zmizí na nějakou dobu z domu.Je to pro nás velmi psichycky náročné a už nevíme jestli s tím chce opravdu přestat nebo nás pouze zneužívá ve svůj prospěch.Ještě by jste asi měla vědět, že byla v dětství sexuálně zneužívaná a řešilo se toto přes psychoterapeutku.Pravděpodobně se to na ní velmi podepsalo.Bydlíme v Ostravě,tak pokud bych od Vás dostala nějaký vhodný kontakt, byla bych Vám velmi vděčná. Děkuji a nashledanou.

Odpověděl: Bára Orlíková
Tak to mi tentokrát vyznívá docela jinak, než jak jsem to pochopila při vašem prvním dotazu. Vypadá to, že dcera s drogami dost bojuje a zda s nimi chce opravdu přestat, je otázka. Podle toho, co popisujete, by bylo na místě asi stanovit nějaká pravidla, za jakých u vás bude, aby nedocházelo k tomu, že jí budete k dispozici vy, váš byt a vaše peníze a dcera si občas zmizí neznámo kam. Ať už se při jejích výletech jedná o drogy (to mi přijde podle vašeho popisu docela pravděpodobné) nebo o alkoholové úlety (které by asi nejspíš vypadaly jinak), obojí je v jejím případě rizikové. Pokud má snahu alkoholem a marihuanou nahradit jiné drogy, není to řešení a může to vést k problémům s alkoholem, aniž by se docela dořešily předchozí potíže s drogami. Nicméně, je nutné si vytvořit nějaká pravidla soužití, která bude dcera respektovat a stanovit sankce za jejich nerespektování. Není ani pro vás ani pro ni užitečné, aby se situace opravdu dostala na úroveň, kdy bude využívat a zneužívat vaši podporu. Pokud chce skutečně s drogami přestat, měla by prokázat nějakou snahu s tím něco dělat a dodržovat nějaké stanovené dohody. Našla jsem vám některé kontakty, kam by se dcera mohla obrátit (případně i vy, pokud byste chtěla situaci nejprve s někým osobně zkonzultovat a získat nějaké další informace, inspiraci a podporu - možná by to nebylo vůbec od věci). Kontakty: Kontakní centrum Renarkon, Mariánskohorská 1328/29, Moravská Ostrava, tel 596 884 854, e-mail k.centrum.renarkon@worldonline.cz (kontaktní centrum pro uživatele drog je zařízení, které nabízí i poradenství, krizovou intervenci a zprostředkování léčby, zcela jistě i poradenství pro rodiče a blízké uživatelů drog). Další podobná centra jsou ve vašem okolí ještě v Havířově, Frýdku-Místku, Opavě, Krnově, Bruntále (přesné adresy můžete najít pod kolonkou Kontakty na této stránce). V Ostravě je ještě Psychiatrické oddělení při FN, kde nabízí ambulantní péči, detoxifikaci i léčbu z drogové závislosti, 17. listopadu 1790, Ostrava, tel: 597 373 209, 597 374 235, e-mail: jitka.potribna@fnspo.cz (MUDr. Jitka Potribná, vedoucí odd.). Další z léčeben pro závislosti je v Opavě. Je samozřejmě také možné po konzultaci s porfesionály domluvit i léčbu mimo oblast vašeho bydliště. Myslím, že bude pro dceru i pro vás nejlepší varianta, pokud se na někoho z odborníků obrátíte osobně, protože situace je příliš složitá, i vzhledem k tomu, co píšete o dceřině minulosti, aby jsme to mohly nějak vyřešit jen prostřednictvím internetu. Každopádně vám moc držím palce a kdybyste něco potřebovala, tak zas napište.