Pomoc
Stihomanka
Potřebovala bych poradit ohledně přítele. Přítel bere pervitin 15 let. A já potřebuju vědět jak poznám že si píchá do žíly. Je dlouhodobý uživatel a má strašně moc zkušeností. Vždy si uměl píchnout tak že nemusel nosit dlouhé rukávy. Řekl že to nechce dělat že ho to ničí ale že se občas ocitne v situaci kdy je zahnán do kouta a musí to udělat. Strašně mě ničí ho vidět v deep stavu kdy vlastně nevnímá mě ale má jakoby svůj svět, bývá to tak i u šňupnutí ale příjde mi že pokaždé co si píchl tak se snaží dát nějaké tajné znamení kterým vola o pomoc. Skryté indicie jsou v podobě filtru do cigaret jakoby kousíčkem chybějícím, nebo lžička v koupelně, někdy si saha často do kapsy a jakoby z ní vycházel zvuk obalu od inzulínky. Myslíte že si to jen vsugerovávám? Nebo bere do žíly na tajno a jak mu mám pomoct ? Moc mi na něm záleží a vzdy když něco z toho vidím strašně mě to bolí. Existuje nějaký chat nebo e-maily na starší generaci uživatelů, kteří by mi mohli poradit?

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Jestli Váš přítel užívá pervitin nitrožilně, nebo ne, takto na dálku nedokážeme určit. Zmíněné indicie tomu však více, než napovídají a Vaši intuici bych rozhodně nepodceňoval.
Co mě však překvapuje, že se tak intenzivně zajímáte o to, jestli přítel užívá nitrožilně a to, že užívá pervitin 15 let Vás nechává chladnou, opravte mě, jestli se pletu. Ano, intravenózní aplikace je tou nejrizikovější, ale závislost a tak dlouhodobé užívání jsou myslím tím nejzásednějším úskalím, s možnými nevratnými následky, jak tělesně zdravotními, tak psychosociálními.
Nejen proto, ale především kvůli sobě samé Vám doporučuji vyhledat odbornou podporu a situaci probrat osobně s pracovníky některého zařízení, které poskytuje bezplatné služby, včetně konzultací a poradenství, partnerům, rodinám a blízkým uživatelů návykových látek, protože dokud partner sám neprojeví vůli, podpořenou konkrétními kroky k úzdravě, respektive kontaktu s odborníky, nebo společenstvím uzdravujících se a uzdravených závislých a nezačne se léčit, nezmění se nic.
Nic, až na to, že se, jestli se tak už nestalo, stanete spoluzávislou, aniž byste sama návykové látky užívala. Spoluzávislost je nemoc, která dokáže zaslepit oči, zůsobí, že takto nemocný přijme závislostní vzorce chování a přestane žít vlastní život. Žije život někoho jiného, respektive závislého partnera, ztratí pojem o mantinelech, kam by se kdysi nenachal zatlačit a často trpí více, než závislý uživatel drog, se všemi následky a dopady, které tato zhoubná nemoc má a často bez pomoci odborníků nedokáže ze začarovaného kruhu vystoupit.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi vám potřebné kontakty na adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktní centra a další obdobné bezplatné služby v dosahu pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Potíž může být v tom, že v současné době z důvodu koronavirové pandemie většina zmíněných zařízení omezila do odvolání služby a soustředí se především na klienty užívající drogy a ochranu jejich, vlastního i obecného zdraví.
Znamená to zavolat do zmíněných služeb a domluvit si termín osobní schůzky. Nebude li to možné, nebo i tak můžete volat na naši Poradenskou linku SANANIM: +420 602 666 415,
každý všední den od 13 do 17 hodin.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/lecebne-programy.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Spoluzávislost:
http://www.zavislosti.com/index.php
http://www.zavislosti.com/spoluzavislost.php
http://www.janjilek.cz/knihy/ze-zavislosti-do-nezavislosti-spoluzavisli-a-nestastni
https://psychologie.cz/poradna/pritel-z-rodiny-alkoholiku-spoluzavislost-je-stejne-velky-problem/
http://www.anima-terapie.cz/nase-programy/17-zavisli-na-zavislych
Nezůstávejte v tak náročné, nešťastné situaci sama, vyhledejte odornou pomoc a svěřte se někomu z kruhu rodiny, či přátel, komu důvěřujete, určitě se Vám uleví a všimnete si některých důležitých věcí, které Vám možná unikaly.
Přeji Vám i příteli vše dobré,
buďte na sebe opartrná, Amrit Sen.