Dcera drogově závislá
Lusi
Dobrý den dcera je drogově závislá problém je v tom že je plnoletá,chci se zeptat lze se někde léčit nebo docházet abych ji nějak pomohla a jak postupovat kdyby se chtěla léčit a nebo jak postupovat aby dochazela do nějakého zařízení děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Luci,
děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Píšete, že dcera užívá drogy a je plnoletá. Nezmiňujete se o tom, jak se na svou sitauci dívá, zda uvažuje o léčbě apod. Netuším, jak jste s dcerou na dané téma dosud komunikovala, co víte, co jste vyzkoušela a co a jak fungovalo, jak dlouho problém trvá atd. V podobných situacích se tedy jen velmi těžko radí na dálku, a i proto často doporučujeme navštívit nejbližší kontaktní centrum, adiktologickou ambulanci nebo poradnu pro rodiče. Zde byste mohla mluvit o všem ve větších podrobnostech a v souvislostech, zjistila byste, jaké jsou možnosti léčby, doptala se, na co potřebujete, dostala byste rady, jak s dcerou komunikovat tak, abyste jí pomohla si problém uvědomit (často jde hlavně o způsob komunikace a také nastavení pravidel a hranic). Samosebou však s ohledem na plnoletost dcery bude pak záležet hlavně na ní a jejím rozhodnutí. Vynucené léčby jsou často neefektivní a tak by bylo rozumné, nechat rozhodnutí na dceři. Může to však znamenat i to, že s vámi na nějakou dobu omezí kontakt, protože o změně zatím neuvažuje. Nedá se nic dělat, je to její život, její rozhodnutí. Na vás je nenechat se dceřiným užíváním ničit, ochránit to dobré, co ve vašem vztahu je, a počkat, až se sama pro změnu rozhodne. Věřte tomu, že naprostá většina lidí, kteří drogy užívají, časem o změně uvažují a pokusí se o ni. V takové chvíli pak můžete být nenahraditelnou podporou. Šetřte proto síli a starejte se do té doby hlavně o sebe. I z toho důvodu je dobré navštívit poradnu - ulevíte si od emocí jako je vztek, bezmoc, nebo i pocity viny, a časem snad najdete i sílu. Nečekejte žádné rychlé řešení, drogy jsou často běh na dlouhou trať.
Jste-li z Prahy, můžete se obrátit přímo na naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog (Žitná 51, pevná linka: +420 284 824 234, mobil: +420 739 268 527). Není-li vám Praha dobře dostupná, napište, která větší města máte v dosahu, poslala bych kontakty. Dcera, má-li zájem o to si s někým promluvit (nemusí chtít hned do léčby), může se obrátit na kontaktní centrum nebo adiktologickou ambulanci. Kontakty najde zde.
Uvědomuji si, že vám nenabízím mnoho rad ani řešení a nedávám příliš optimistické sliby do budoucna. Bohužel žádné jednoduché řešení v podobných situacích nebývá k mání. Závěrem alespoň odkaz na článek s deseti body, jak vést konstruktivní rozhovor na téma drog (je jedno zda s nezletilým dítětem nebo dospělým). Zásad je dobré se držet v situaci, kdy s dcerou budete v kontaktu.
Držím palce.
Přeji hodně sil a trpělivosti.
Gabriela Minařík.