Drogy
Ella
Dobry den,
rada bych se zeptala ohledně drogy,kterou jsem našla u přítele.Od počátku jsem vedela ,ze je závislý na marihuaně,kdy si dává třeba i 3ionty denně.K tomu jsem po čase našla doma tablety ,kdy mi syn řekl ,ze to je extáze .
A nyni jsem neplánovaně otěhotněla ,kdy partner to nepřijímá a má stavy kdy měsíc fungujeme a pak přijde afekt z jeho strany a vylitne na me,ze me zabije,i dite ,které nosím,ze to napali někam do zdi,ze me nenávidí ,nesnasi.naposled me skrtil i uterkou a vzal mi před oči velkou kudlu,ze už mu je jedno ze si půjde sednout.a za chvíli je schopen říct ,ze na me nechce být zlý a ze me má svým způsobem rad,ale proste nechce to dite .
Od te doby co tento problém řešíme ,jsem u nej našla víckrát v batohu navíc bílé hrudky a bily sypky prasek ,k tomu srolovane bankovky,tvrdou karticku a ted naposled ustřizene brcko.vzdy poznam vecer,ne tedy každý den,ze má plný nos ,chodí smrkat.
Tento poslední afekt co měl,byl cca v 10h ráno,kdy v noci ve 2h sel predtim ven na chvíli a po příchodu opět plný nos .V afektu se chová jak zurivec úplně se klepe,je rudy a sliny v koutcich .nesnasi cely svět ,vyhazuje me z bytu,všichni po něm něco chtějí a on má jen všem pomáhat a co má on,vůbec nic...
Při tom afektu rozbíjí a haze s věcmi ,nemá žádné zábrany /hodil a zničil už dva drahé mobily /
Takhle se chová nahoru dolu a žije si ted v takovým svým svete,kdy přichází až vecer a mlčí a jsem mu úplně ukradená ,o nic se nezajímá ,přestal po sobě uklízet co driv dělal,tvrdi ze se mnou nemůže být v jedné místnosti ,ze je to pro nej silene .Pak nemůže usnout.
Přihlásil se také na nějakou erotickou seznamku,kdy po večerech si tam dopisuje.
Podotýkám,ze jsem po celou dobu těhotenství naopak chtela a neodmitala intimnosti.
Musím podotknout,ze jsem ho poznala před 2lety jako úžasného muze ,který měl opravdu max plusu kdy mi hodně pomohl a žádná negativa .Je to vedoucí pracovník ve velké firmě,kde má pod sebou lidi,za které má zodpovědnost a práce ho nebaví .Vek 41let.
Na podzim se mi navíc přiznal ze hrál on line fortunu,kdy za zivot nějaký milion prohrál ,za poslední rok tak 600tis.a ze si to zablokoval a skončil.Ale nyni vim,ze opět hraje.
Jsem zoufalá,ptze on si mysli ,ze nyni vim jen o marihuaně a především kvůli momentalnimu stavu,kdy jsem gravidni a myslim si,ze hodně tomu jeho přístupu dávají prave ony drogy a tím nám to zničilo možnost ,ze by se probral a nebral dite,jako něco co ho dostalo na dno a už nejde vlastně zit!
Rada bych se zeptala,jestli diky konzistenci a účinku co jsem psala myslite ,ze je to spis kokain nebo pervitin..?Vim,ze mi to asi moc nepomuze v me situaci,ale jestli mi poradíte u obou těchto drog,kdy dochází po užití ke stavu agrese,abych se alespoň tomu vyvarovala .
Před měsícem jsme měli měsíc klidu,procházel,výletu ,intimnosti a ve středu plánujeme výlety na Velikonoce a v pátek pak najednou ze chce být sám a od te doby me nesnasi ,ze s nim manipuluju a ze jsem ho zatahla do bahna.Tvrdi ,ze mu bylo lito,ze je ten virus a chtěl být hodný a nyni ,kdy stále je a já mám 3tydny do porodu me vyhazuje ,nebo ze po porodu se proste vracet nemám .A to vi,ze jsem nyni byla 2mesice bez prijmu a měsíc ještě budu .Pronajem bytu je psán na nej,takze udělat by to mohl .Pritom on se chová měsíc tak a pak zas jinak,a tím mi vždy dal šanci ze to bude dobre a zvládneme to a pak mi řekne,co si čekala no to ze jsem měsíc zas v poho neznamená ze jsem ti už před půlrokem řekl ze dite nechci a nechci s tebou být.Manipuluje on se mnou a tak moc me to boli.Nyni mám 3tydny do porodu,stále jsem myslela ze to napravime,ale diky tomu všemu se už obavám.
Vim,ze pokud by nechtěl on sám,tak ho nikdo nikam nedostane .Bohuzel nemám jinak vůbec nikoho krome přítele ,což je pro me také hrozne a tím on se cítí taky v klestich ,proč zrovna on má být tím kdo mi pomůže ,a ze jsem jak klíště ,které na něm visí a nikoho jinak nemám Uz si jen rikam,paneboze vždyť já mám dite s fetakem.moc dekuji za vás názor !

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Ello,
především vám chci poděkovat za dotaz, a důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Upřímnost, se kterou svou situaci popisujete, je zdrcující.
To, co se u vás doma děje, je zcela bez pochyby DOMÁCÍ NÁSILÍ. Situace trvá dlouho, útoky se odehrávají spíše neveřejně, opakují se a exkalují (dochází nyní ne jen k psychickému násilí - vyhrožování zabitím, ale i k fyzickému násilí - škrcení utěrkou), a je zcela zřejmé, že muž je ten, kdo má fyzickou převahu a kdo situací vládne (byť to můžete omlouvat drogami, psychickým stresem nebo nechutí mít dítě, pořád je zcal jasně agresor partner, zatím co vy jste ta, kdo se snaží přijít na to, jak partnerovi vyhovět a agresi předejít - nicméně marně, násilí je zcela napředvídatelné).
Je možné, že spouštěčem násilí, je užívání drog, jak píšete. Ale také to tak vůbec být nemusí. Zdaleka né všichni uživatelé drog jsou agresivní, naprostá většina (mluvím z mé vlastní osobní zkušenosti několika let práce v nízkoprahovém centru s uživateli drog) se chová přijatelně. Někteří však skutečně agresivní bývají - nezáleží však na druhu drogy, ani na okamžiku užití - někdo je agresivní po pervitinu nebo kokainu, někdo během halucinací na extázi, někdo při abstinenčních příznacích na opiátech, někdo je agresivní při užití, někdo na dojezdu, někdo v situaci, kdy má chutě. Častěji však agresor trpí nějakými psychickými potížemi, k jejichž změně je třeba chuť se léčit. Ta ovšem agresorům většinou chybní, dobrovolně se léčí jen zřídka.
Vaše situace se nejspíš vůbec nezmění tím, že budete vědět, jakou drogu partner užívá. Cesta, jak situaci v tuto chvíli změnit, nebo alespoň zarazit, je odejít. Čekáte dítě a pokud nechcete riskovat, že se stane důvodem, svědkem a obětí domácího násilí, nezbyde vám, než partnera opustit. Možná k tomu nedokážete najít odvahu dnes, možné né zítra, ale věřte, že násilník se žádným zázrakem trvale nezmění. Ke změně je potřeba násilníkova ochota na změně pracovat a začít se léčit. Podle toho, co píšete, však partner o nic takového zájem nemá. A je tedy na vás, abyste ochránila sebe a svoje děti (pochopila jsem, že máte syna a čekáte další dítě). Pomoc můžete najít na poradenské lince pro oběti domácího násilí 116 006 - funguje nonstop, vyslechnou vás, nebudou vás do ničeho nutit, ale poradí, připraví s vámi krizová plán apod.
Uvědomuji si, že toto nejsou nejspíš slova a rady, které byste chtěla slyšet. Dost možná doufáte, že když se budete tak či onak chovat, když si budete dávat pozor, když nebudete dělat to či ono, když se vám podaří vyhnout se tomu či onomu, když budete vědět, co dělat, říkat atd. ... situace se zlepší. Ale opak je pravdou - agrese se většinou pomalu a nenápadně stupňuje, prostor pro agresora roste. Není ve vaší moci situaci řídit nebo kontrolovat. Násilí a agrese, ke které u vás dochází, jsou alarmující! A je na vás (byť v tuto chvíli možná o svých možnostech i schopnostech pochybujete - což k roli oběti patří) abyste se postarala o bezpečí své a svých dětí. Zasloužíte si veškerou možnou pomoc a podporu. A doufám, že třeba i díky několika telefonátům na linku, se vám podaří najít v sobě cp nejdřív odvahu a sílu situaci změnit.
Pokud jde o partnera, ten by měl vyhledat odbornou pomoc. Obrátit se může na adiktologickou ambulanci nebo kontaktní centrum, případně psychiatra. Vy ho můžete doprovodit, ale rozhodnutí, co dál, je na něm. Stejně jako je na vás nastavit partnerovi hranice a ochránit se. Neuděláte-li nic, nejspíš se situace nezmění. Zkuste si na stránkách Bílého kruhu bezpečí přečíst některé příběhy, snad vám dodají sílu.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.