Absťák nebo psychóza
Kajina
Dobrý den,dcera 22 let, prišla po rozchodu s přítelem. Vím, že spolu kouřili marihuanu a někdy šňupali pervitin. Dcera přišla domů před týdnem, měla halucinace,pocit že jí sleduje policie a piráti. Ještě tři dny chodila do práce,potom dala výpověď a na den zmizela. Ozvala se z asi 100 km vzdálené obce, ať pro ni přijedeme. Než jsme dojeli, někdo zavolal policii,ti ji nechali odvézt do nemocnice. Tamní lékař vyjednal vyšetření v Bohnicích. Lékařka zkonstatovala závislostní syndrom, kritéria detencni léčby nesplňuje. O objednání léčby nemá zájem. Nyní je dcera velmi labilní, chvílemi slovně agresivní, zmatená. Bludy už nemá. Zdá se že spolu s (ne) přítelem přišla i o přístup k drogám. Může mnou popsané chování odpovídat tomu, že byla zvyklá užívat často a teď má absťák? Jak dlouho to může trvat? Včera vypila nějaký cider,potom se zklidnila a spala,ale to mi nepřijde jako řešení. Spíš si myslím na psychiatra,ale nevím jej to udělat,aby tam šla...

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Kajino,
díky za dotaz i za důvěru.
Bohužel toho píšete o dceři jen velmi málo. Umí si představit, že toho sama víte velmi málo, spoustu věcí si spíše domýšlíte, sama máte informací málo. Sedí to?
Není jasné, jak na tom s užíváním drog dcera byla nebo je, co, kolik, jakým způsobem a jak často užívala, zda nyní doopravdy abstinuje, a jak to prožívá, jestli sama uvažuje o tom, že by chtěla abstinovat i nadále ... Nejspíš to bude souviset s tím, že jste nebyly nějakou dobu, co byla s přítelem, v tak úzkém kontaktu. Je to tak? Je možné, že se vám v tuhle chvíli, kdy je dcera podrážděná, těžko komunikuje, a na tyto věci doptává. Je dobře, že jste na dceru hned nevyrukovala a netlačila na ni. Nicméně po pár dnech už je na čase, aby doma zavládl klid, nějaká pravidla, panovala důvěra, dokázaly jste spolu otevřeně mluvit, a vy abyste věděla, co má dcera v plánu, a aby dcera věděla, jak situaci prožíváte.
Chování dcery, kdy měla bludy, mohlo souviset s užíváním drog, nejspíše pervitinu, ale mohlo jít i o jiné drogy. Většinou bludy s vystřízlivěním zmizí, nicméně chutě na opakované užití drogy mohou být důvodem změn nálad a třeba i agrese i řadu týdnů po vysazení. Přeci jenom dává pervitin člověku pocit energie, vysoké sebevědomí, pocit, že vše zvládnu a nic není problém. Takový stav je příjemnější, než mnohá realita.
Jak dlouho bude současná nestabilita a náladovost dcery trvat bude hodně záležet na dceři, ale i na vás.
Vrátí-li se dcera k užívání, nejspíš budou výkyvy nálad pokračovat a dost možná se budou opakovat i toxické psychozy a bludy. Nebude-li užívat a vyhledá-li odbornou pomoc, nejspíš se bude situace lepšit. V tuhle chvíli by tedy pomohlo zkusit si o všem v nějakém klidnějším momentě promluvit, ptát se, klást otevřené otázky, nechat dceru mluvit, ale také říct sama za sebe, že o ni máte strach, její chování moc nechápete, nevíte, co můžete čekat a pomohlo by vám, kdyby vám řekla víc o tom, co se s ní děje a jaké má plány, není od věci domluvit se na pravidlech. Někdy pomůže zajít společně do poradny. A nechce-li tam dcera, zajděte si tam o všem promluvit vy sama. Dohoda o docházení k psychitrovi nebo k jinému odborníkovi, může být součástí vaší společné domluvy na tom, za jakých podmínek bude moci dcera zůstat.
V poradně byste mohla o situaci mluvit v širších souvislostech, zorientovala byste se lépe v příznacích užívání drog, možnostech léčby a pomoci, způsobech komunikace, které pomohou dceři si svůj problém uvědomit, promyslela byste si, jaká pravidla by bylo dobré doma dodržovat a co byste vlastně chtěla, abyste se s dcerou cítila dobře. Není dobré tolerovat agresivní chování, urážky, ani snažit se ve všem dceru pochopit a vyjít jí za každou cenu vstříct. I vy máte právo na klid, bezpečí, slušné chování. Ústupky z vaší strany by mohly vést k tomu, že si k drogám najde cestu zpět, a bude užívat i doma.
Pokud jste z Prahy, doporučuji obrátit se na naši Poradnu pro rodiče v centru v Žitné 51, kontakt přikládám. Pokud nebudou zvedat telefon, nechce vzkaz s krátkou informací o situaci a telefonní kontakt. Služby poradny jsou poskytovány diskrétně a zdarma.
Kontakt:
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Zdraví,
Gabriela Minařík.
S přáním, aby se situace brzo zklidnila, a dcera našla radost i ve střízlivém životě,
Gabriela Minařík.