Leceni 2
Izi
jedna se o mou kamaradku, je ji 16, 2 roky bere pervitin, pokud vim, tak si zkusila i bouchnout ale zas presla na snupani. Casto ji tece krev z nosu a je dost hubena, temer podvizivena. Je z Brna, doma nema prakticky zazemi, nekolikrat utekla z domu. Myslim, ze ji to hodne uz leze na mozek. Proto se zajimam o ustavni lecbu, myslim ze by mohla pomoci ale je problem ze zacne skola, to jest, nemuze moc promeskavat. Minulej rok mela opravdu hodne zameskanych hodin a pry to temer nezvladla. Doufam ze informace jsou dostacujici. Dekuji za minulou odpoved.

Odpověděl: Bára Orlíková
Jde o to, jestli má kamarádka zájem o léčbu. Pokud ne, můžete jí sice předat kontakty, ale nic moc víc s tím neuděláte, dokud se ona sama nerozhodne. Jestliže má o nějakou formu pomoci zájem, v Brně existuje naštěstí poměrně dost možností, kam se obrátit. Můžu vám doporučit kolegy z Kontaktního centra Drug Azyl (sdružení Podané ruce), Vídeňská 3, 639 00 Brno, tel 543 249 343, e-mail drugazyl@iol.cz (po 10 - 18, út, st, čt 9 - 18, pá 9 - 15). Poradili by s vhodným typem léčby, řekli by kamarádce potřebné informace a případně pomohli léčbu zprostředkovat. Podobnou službu by nejspíš poskytla i Psychiatrická ambulance a AT ordinace (opět sdružení Podané ruce), Hapalova 22, 621 00 Brno, tel 541 227 704, e-mail elysium@sky.cz (po, st, čt 8 - 15, út, pá 8 - 12), případně je možné se domluvit na ambulantním docházení tam. V Kontaktním centru kamarádce do doby, než by šla do léčby a dál brala drogy, nabídnou i další služby (případnou výměnu stříkaček, základní zdravotní ošetření, informace o bezpečnějším užívání drog, konzultace problémů spojených s drogami...). Další možnost je Denní psychoterapeutické sanatorium Elysium (Podané ruce), Hapalova 22, 639 00 Brno, tel 541 227 704, e-mail elysium@sky.cz (po - pá 9 - 16), kde nabízí jednak motivační otevřenou skupinu pro lidi, co mají zájem přestat brát a zatím neví, jak s tím naložit a taky tříměsíční intenzivní ambulantní program (klienti dochází 5 dní v týdnu na celý den do stacionáře na terapeutický program, spát chodí domů). Pokud jde o ústavní léčbu, je lépe to nejprve zkonzultovat s odborníky a pak vybírat. V Brně je na psychitraické klinice možnost detoxifikace, ale nikoli další léčby (detox trvá cca týden, ale je to jen podmínka k léčbě, nikoli léčba, absolvovat pouze detox nemá naději na úspěch) a další léčebny a komunity jsou už trochu z ruky. Dostupné pro vás by mohly být psychiatrické léčebny Opava, Kroměříž, Bílá Voda. Je ale lepší vybrat v tomto případě zařízení, které pracuje s mladistvými (v ČR je to terapeutická komunita Karlov, komunita White Light a některá další, léčba trvá ale tak 6 měsíců nebo CESTA v Řevnicích u Prahy, kde je to na 2 měsíce a existují jistě i další). Doufám, že kontakty kamarádka využije, kdybyste potřeboval nějaké další informace, pište. Držím palce vám i kamarádce.