Marihuana a dlouhodobé užití
Artep
Zdravím,
přítel kouří marihuanu od svých 18 let (nyní 26). Většinou denně. Už od dětství měl psychické potíže a jeho matka v době těhotenství užívala nějaké návykové látky a alkohol, takže mu narostlo 1 žebro trochu křivě a bolí ho občas záda. Říká, že se s marihuanou cítí uvolněný, necítí tolik bolesti, je to lepší než léky a alkohol (pije jen pivo, ale stačí 2 a je již trochu přiopilý).
Mám obavy z následků dlouhodobého užívání na jeho zdraví. Sama jakékoli drogy nesnáším, marihuanu neodsuzuji, ale myslím si, že občasná konzumace (párkrát do roka) je ještě přijatelná, ale skoro každý den.. Přítel tvrdí, že je to mnohem méně škodlivé než léky, ale já myslím, že je to závislost a jeho osobnost se změní k horšímu, právě díky drogám.
Chtěla bych mu pomoci, snažím se ho přesvědčit, aby kouření omezil, ale vždy si prostě najde důvod, proč zrovna dnes si zahulit. Bohužel všichni jeho přátelé hulí taky.
Děkuji předem za jakoukoli radu, jak mu pomoci přestat.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Artep,
a děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Bohužel netuším, jak na tom doopravdy váš přítel je, jaké má bolesti, co vše vyzkoušel atd. Nicméně z vašeho dotazu je celkem zjevné, že na situaci nehodlá nic měnit, hulení nechce omezovat, natož vysazovat. Argumentuje tím, že jde o přírodní lék, který mu pomáhá jak od bolesti, tak se cítit uvolněný. Nezmiňujete, že by viděl nějaké nevýhody či rizika. Nepíšete nic o tom, kolik toho denně vykouří, jakým způsobem, o jaký typ marihuany jde (i s ohledem na množství účinných látek), ani jak to vypadá, když několik dní nehulí.
Každé kouření má svá rizika a to bez ohledu na to, co přesně člověk kouří. Jde v prvé řadě o vdechování karcinogenních látek, které vznikají při hoření. Pak se přidávájí rizika spojená s kouření konkrétní látky - v případě vašeho přítele marihuany (nezřídka kombinované i s tabákem, tedy nikotinem), riziko rozvoje závislosti, vliv na psychiku a poznávací procesy (rizikem je uspíšení nástupu psychických problémů, ztráta motivace, neschopnost představit si den či zábavu jinak, než s marihuanou, problémy s pamětí, vliv na prožívání atd. - část se po vysazení poměrně rychle zlepšuje, některé dopady však mohou přetrvávat).
Jelikož jste naši poradnu kontakovala vy, nikoli váš přítel, nejspíš vnímáte pravidelné užívání marihuany jako riziko a problém hlavně vy sama. Proto vám mohu nabídnout zajít si o všem promluvit do naší Poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog. Jednak byste si mohla o situaci promluvit ve všech souvislostech a podrobněji, ujasnila byste si sama pro sebe, co přesně vám vadí, čeho se obáváte, a možná byste našla hranice, za které nechcete jít (pokud jde o užívání marihuany na straně partnera). To vše by vám mohlo přinést velkou úlevu. Obzvlášť, pokud se vám podaří si s partnerem promluvit upřímně, otevřeně a bez hádek o tom, jak se cítíte a čeho se obáváte. Je dost možné, že partner vnímá spíše váš tlak na omezení, než důvody, resp. vaše vlastní obavy a strach z toho, jaké dopady by to na vás nebo přítele, případně vaši společnou budoucnost, mohlo mít. Váš vliv na partnerovo rozhodnutí není velký, záležet bude pochopitelně hlavně na něm a na tom, zda si dokáže připustit, že má nějaký problém. Pokud ho skutečně má, můžete mu svým postojem a komunikací pomoci si ho uvědomit. Ale rozhodnutí bude na něm. Na vás je postarat se o sebe. Dává vám to takto smysl? Co vy na to?
Služby poradny jsou poskytovány diskrétně a zdarma. Níže přikládám kontakt na naši poradnu, pokud jste mimopražská, napište, která města jsou vám dobře dostupná.
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 51
110 00 Praha 1
S pozdravem,
Gabriela Minařík.