Pritel bere pervitin
Berusak
Dobrý den, už jednou jsem vám psala, že jsem u přítele zjistila užívání prervitinu. Slibil mi že s tím přestane, že to zvladneme spolu a on nechce přijít o rodinu. Mame dvě deti. Souhlasil i s testy... Testy jsem si pořídila a dnes když jsem měla podezření že si něco vzal, testy odmítl. Byl docela agresivní a já si prostě myslim, že by byly pozitivní, kdyby ne nejspíš by takto nereagoval... Navíc jsi tím že něco užívá jsou jisti i jeho rodiče, začíná si všímat i okolí a to hlavně diky jeho náladam... Já vubec nevim jak se teď mám chovat a co dělat. Máme dvě děti, na podzim jsme koupili dům... Pro mě jsou drogy neakceptovatelne, ale miluju ho a chci mu pomoct. Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Berusaku,
díky za dotaz a za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Vypadá to, že dohoda s přítelem nefunguje. Netuším, jestli jste se domluvili i na tom, co se stane, pokud nebudou dohody fungovat. Pokud ne, určitě bych vám to doporučila.
Než se začnete domlouvat, zkuste si sama pro sebe ujasnit, kam až jste ochotná v pomáhání, dávání dalších šancí, ustupování od svých hranic, zajít. Ono je někdy opakované dávání šancí spíše kontraproduktivní. V užívajícím často budí pocit, že pokud bude dost šikovný, nějak to s vámi uhraje, umluví, uslibuje a v zásadě nic nebude muset měnit - velmi podobně, jako teď s těmi testy - slíbí, ale pak se z testu vykroutí. Vy sice nemáte důkaz, že užívá, ale je to jasné. Jednodušší je pak dát na fakta - nedodržel jsi, co jsi slíbil - a na svoje pocity - necítím se bezpečně, nevěřím (a to nejspíš nebudete i nějakou dobu v případě, že by s užíváním skutečně přestal a máte na to plné právo). Není podstatné, že nemám důkaz, že užívá - naopak: ty dokaž, že nelžeš, neužíváš, nedáváš plané sliby, a vydrž to delší dobu, plň co jsi slíbil delší dobu! Neskákejte na první malé zlepšení, chtějte víc. Snad jsem srozumitelná.
Když se situace nelepší a stále dokola opakuje, přidávají se pocity viny, vzájemná ublížení. Výsledkem je buď rozchod, nebo spoluzávislost (plná propadů a vzestupů) nebo jakési živoření, které nemá se vztahem založeným na důvěře a blízkosti nic moc společného.
Z praxe vím, že podobné nastavení hranic, ustání si svých rozhodnutí a odolání uvěřit dalším falešným nadějím a slibům, bývají těžká. Proto bych vám doporučila nezůstávat s problémem sama, neudržovat tajemství. Vy jste ta, kdo se trápí a máte právo na veškerou možnou pomoc a podporu stejně jako váš partner (pokud o ni stojí, nechť se ozve). Dávalo by vám smysl si zajít o všem promluvit do poradny? Nikdo by vás tam nesoudil, ani nehledal řešení za vás nebo vás nutil do rozchodu, ale pomohli by vám utřídit si myšlenky, nastavit hranice, ulevit si od pocitů viny a bezmoci, s odlišením vlastních možností a zodpovědnosti od zodpovědnosti partnera. Co vy na to? Dávala by vám návštěva poradny smysl? Její služby jsou diskrétní a zdarma, stačí zavolat a objednat se. Níže posílám kontakt na naši poradnu, pokud nejste z Prahy, ozvěte se, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty.
Poradna pro rodiče a blízké uživatelů drog SANANIM
KDE NÁS NAJDETE
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
S pozdravem a přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.