pervitin
klára
Dobrý den, během posledního měsíce se u syna projevily agresivní sklony, záchvaty zuřivosti, ničení věcí, výhružky o sebevraždě, halucinace ohledně sledování...Zřejmě se jedná o toxickou psychózu, ale není si schopný v této situaci přiznat. Manželka se 3 dětmi se odstěhovala a nechala ho samotného. Chtěla bych mu jako matka pomoct, ale nemůžu s ním být každý den, tudíž nezaručím, aby se k droze opětovně nedostal. A ani má přítomnost z jeho strany není žádoucí.
Jak se mám k němu chovat, jak s ním vůbec mluvit, aby začal spolupracovat.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Kláro,
děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Píšete, že syn užívá drogy a to nejspíš už nějakou delší dobu, pravděpodobně půjde o měsíce, nebo i roky. Situace se natolik vyhrotila, že začal "bláznit" - je agresivní, zuřivý, ničí věci, mluví o sebevraždě, pronásledování ... Manželka s dětmi od něho odešla, což je v pořádku. Jejím úkolem je chránit sebe a děti. Nicméně je dost dobře možné, že pro syna tak zmizela poslední brzda, která ho držela alespoň trochu při zemi.
Vás trápí, jak se syn chová, ničí sebe i svou rodinu. On však o vaši přítomnost nestojí. Přesto byste mu ráda nějak pomohla, ale nevíte jak. Je asi jasné, že hlídat, aby se k drogám nedostal, není váš. Rozhodnutí, jestli užívat drogy nebo ne, je na synovi. I přes veškerý možná dohled by si k nim cestu našel. Ale máte pravdu v tom, že způsob, jakým s ním budete komunikovat, mu může pomoci uvědomit si problém, a třeba ho i časem začít řešit. Nečekejte však žádné zázraky.
Můžete mu nabídnout kontakt na zlínské kontaktní centrum, kam se může obrátit, pokud by si chtěl s někým promluvit. Nikdo ho nebude do ničeho nutit, ale pomohou mu zorientovat se v myšlenkách, možnostech pomoci a léčby apod.
Vám mohu nabídnout kontakt na Centrum komplexní péče ve Zlínském kraji organizace Podené ruce. Tam byste si mohla o celé situaci popovídat podrobněji, ulevit si od emocí, pocitů viny nebo i bezmoci, zorientovala se v možnostech pomoci a léčby, hledala způsob, jak se synem komunikovat, aby si problém uvědomil. Základem je postarat se o sebe, nenechat si synovým užíváním ubližovat, nebát se trvat na pravidlech, nepodporovat synovo užívání například penězi nebo nákupy potravy, chtít vidět činy po delší dobu, než se nechat ukolébat sliby a skočit na první náznak změny. Zvládnout něco takového nebývá snadné. I proto je dobré mít někoho, kdo vás nesoudí a s kým můžete otevřeně mluvit. Dávalo by vám něco takového smysl? Služby poraden jsou pochopitelně poskytovány zcela diskrétně a zdarma.
Obecně se doporučuje nastavit pevně a jasně pravidla, chránit sebe samotnou, nepodporovat užívání drog jakoukoli materiální nebo finanční pomocí, mluvit jasně o tom, že máte syna ráda, ale drogy a jeho život na dorgách nebudete podporovat a neschvalujete. Bezpečné je mluvit o svých emocích - že vám na něm záleží, ale bojíte se o něj, jeho život, zdraví, děsí vás jeho chování, agrese a halucinace. Stejně tak je dobré držet se popisu konkrétních událostí a konkrétních změn, jakých jste si u syna všimla (minule jsi mluvil sprostě, odešla od tebe žena, rozbil si to a ono, chápu, že ses zlobil, ale tohle jsi dřív nedělal apod.). Nevyplácí se dávat ultimáta, která nechcete dodržet, vydírání, hněv a velké emoce. Bohužel reakcí na váš pevný postoj může být právě vyhrožování a velká zloba ze strany syna. V takové chvíli nezbývá, než se ochránit, resp. říci své a raději odejít, než riskovat, že si jen zbytečně navzájem ublížíte.
Zde přikládám kontakty:
KONTAKTNÍ CENTRUM VE ZLÍNĚ - pro syna
Kontaktní centrum ve Zlíně poskytuje ambulantní služby pro osoby ohrožené závislostí nebo závislé na návykových látkách. Základním cílem je motivace k životu bez drogy nebo zlepšení kvality života uživatelů drog ve zdravotní a sociální oblasti. Příbuzným a osobám blízkým uživatelů nabízíme pomoc při orientaci ve vzniklé situaci a následně podporu při snaze situaci řešit.
Gahurova 1563/5, Zlín | +420 774 256 540 | kcentrum.zl@podaneruce.cz
TERAPEUTICKÉ CENTRUM VE ZLÍNSKÉM KRAJI - pro vás
Terapeutické centrum ve Zlínském kraji poskytuje odborné sociální poradenství a terapii pro osoby, které se potýkají s problémem návykových látek (v různých stádiích závislosti) a jejich blízkým.
tř. Tomáše Bati 202 (2. patro), Zlín - Louky | +420 775 426 989 | terapie.zk@podaneruce.cz
Budu ráda, když se ozvete, jestli vám nějaká část odpovědi dávala smysl, jestli jste využila nabízené kontakty, nebo jak se situace vyvíjí.
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.