komunikace se léčeným závislým
rodič
Jak má rodič komunikovat s 25-ti letou drerou, která se dobrovolně léčí v komunitě ze závislosti na pervitinu. Mám na mysli, jak se ptát a na co se ptát ve vztahu k léčení a droze vůbec. Neumím se dost přesně vyjádřit, ale mám strach, abychom ji nepopuzovali, aby se neuzavírala, na druhé straně si myslím, že se o problému musí mluvit. Ona je dosud v komunitě a prodělěla 1.fázi, kdy byla 2 měsíce pro rodinu "nedostupná" (ani na telefonu). Poraďte, jak s ní navázat kontakt, abychom ji pomohli. Chceme ji podržet, pomoci jí se z "toho" dostat. Rodič

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, je dobře, že se zamýšlíte nad tím, jak s dcerou komunikovat. Myslím, že to samo o sobě, a to že hledáte pomoc kolem,hodně zvyšuje pravděpodobnost, že se Vám podaří znovu navázat dobrý vztah. Myslím, že nejlépe je nevyhýbat se žádnému tématu, ale zároveň dceru do ničeho netlačit. Pokud je v terapeutické komunitě a bude mít ve vztahu k Vám nějaké zábrany, má možnost řešit je i tam. Zkuste jí být zatím co největší oporou, být trpěliví a uznalí k pokrokům, které dělá. Možná pro ni bude těžké o některých věcech s Vámi mluvit, možná to v některých případech nedokáže nikdy, ale tak je tomu i v rodinách, kde není drogově závislé dítě. Pokud můžete, dejte jí ale najevo, že má možnost probrat s Vámi, cokoli bude potřebovat. Myslím, že v následující době Vás bude hodně potřebovat a bude to i na Vás klást velké nároky, proto mě napadá, jestli byste si také nezasloužili nějakou péči odborníka, třeba ve formě rodičovské skupiny. Tam se můžete od lidí v podobné situaci té Vaší dozvědět, jak postupovali oni, na co narazili a jak problémy řešili. Myslím, že taková zkušenost je nedocenitelná. Rodičovské skupiny nebo práce s rodiči bývá často součástí programu komunity, pokud ne, jistě Vám někoho doporučí. Nebo, pokud mi napíšete okres, ve kterém bydlíte, ráda Vám nějaké kontakty pošlu. Držím palce Vám i dceři a mějte hodně trpělivosti.