Matka alkoholička
K
Dobrý den,
moje máma (50) se potýká s problémy s alkoholem již od doby rozvodu mých rodičů (první hospitalizace z tohoto důvodu cca v letech 2008, 2011, 2012)... pak lepší období až do roku 2016. Od té doby na střídačku vždy se snaží pár měsíců pracovat pár měsíců je mimo - v té době vždy bydlela u prarodičů (svých rodičů). Ale to špatně nesla (asi psychicky špatný pocit z toho, že se tam musela vrátit - selhání)... navíc k tomu i psych. problémy (bere mj. lithium pak myslím trittico a další léky - deprese apod.)... nyní nemá nárok na zdrav. pojištění (je cizinka) a platíme komerční, z toho důvodu nebylo možné léčení v Bohnicích, kde ale tak jako tak už odmítá jít... je nějaké řešení, kde by se mohla léčit nebo kde aspon mít dům s nějakým režimem případně kolik to stojí? pro me je neudrzitelne mit ji doma (nemuzeme tak s pritelem z duvodu maleho bytu mit zadne soukromi, a bratr je mladsi a jeste studuje, tedy take nema moznost ubytovat)
A jak s ní vůbec mluvit? tvrdí, že motivaci léčit se nemá, ale je to podle mě i tím, že ji vždy z rodiny někdo nakonec zachrání (pošle peníze, nyní například nemá kde bydlet protoze je bez práce tak je dočasně u mě)... ale opravdu je to neudržitelný stav. Nemáme ale srdce ji nechat někde bez domova. Každopádně lečit se nechce, vždy chce jen peníze na bydlení a pak si začít hledat práci, tu ale za par mesicu ztrati (nevydrzi se soustredit 8h denne, nyni napriklad se ji tak třesou ruce že stejne by ani nemohla psát)... na invalidni duchod narok nema, rozsudek byl ze je snizena praceschopnost o 30% ale zadny stupen invalidity (s ohledem na deprese apod - naopak alkohol pochopitelne hral proti)...
Kdyz se ji ptam jaky ma plan nebo co bude delat ? Mlčí.
Uz bylo nekolik vypjatych situaci ale ted je to opravdu hodne neprijemne... pro celou rodinu, ona nevim na kolik si to uvedomuje.
Děkuji za odpoved

Odpověděl: Amrit Sen
K, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaši náročnou situaci, obavy o matku i pocity bezradnosti a bezmoci. Pokládáte mnoho správných otázek. Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor.
Proto Vám doporučuji, ještě než začnete cokoli konkrétního podnikat, zavolat a objednat se na konzultaci, poradenský pohovor do naší specializované bezplatné Poradny pro rodiče, parnery, rodinné příslušníky a blízké osoby PPR SANANIM.
Dozvíte se, jak v této situaci účelně postupovat, jak s matkou komunikovat, co je podpora a co naopak, jaké konkrétní kroky můžete podniknout abyste především ošetřil sebe, protože kdo nedokáže pomoci sobě, může být těžko platný někomu dalšímu, ve vztahu k závislému členu rodiny to platí dvojnásob. Bude třeba, aby rodina táhla za jeden provaz, ať už se budou její příslušníci angažovat, či ne, přestože jde o matku, bude důležité, aby především ona pocítila, že není středobodem vesmíru. Dozvíte se tedy, čeho byste se měli vyvarovat a jakým chybám by se rodina měla vyhnout. Zároveň Vás zeznámí s možnostmi, jak se lze pokusit podpřit matčinu motivaci k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a léčbě závislosti.
Kontakty:
Poradna pro rodiče, rodinné příslušníky a osoby blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Pokud se napoprvé nedovoláte, věnují se pracovníci právě přítomným klientům a zavolají v nejbližším možném čase zpět.
Středisko pro psychoterapii a rodinnou terapii
Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze
Apolinářská 4
128 00 Praha 2
e-mail: info.adiktologie@lf1.cuni.cz
web: https://www.adiktologie.cz/stredisko-psychoterapie
Na poradenskou konzultaci je třeba se telefonicky objednat.
Svépomocná společenství:
Anonymní Alkoholici A. A.
https://www.anonymnialkoholici.cz/
https://www.anonymnialkoholici.cz/kontakt/
Anonymní alkoholici jsou společenstvím žen a mužů, kteří spolu sdílejí své zkušenosti, sílu a naději, že dovedou vyřešit svůj společný problém a pomoci ostatním k uzdravení z alkoholizmu.
AL-Anon / Alateen
http://alanon.cz/
http://alanon.cz/jak-najit-setkani/
Al-Anon je sdružení příbuzných a přátel alkoholiků, kteří se snaží vyřešit svůj společný problém, tím že se společně sdílejí své zkušenosti a poznatky o sobě samých a životě s alkoholikem.
Kdybyste je ještě potřeboval na cokoli doptat, kdykoli napište.
Přeji Vám, mamince a celé rodině vše dobré,
držím palce, Amrit Sen.