dcera 19let a marihuana
Jane
Dobrý večer,
prosila bych Vás o pomoc, nevím, na koho se obrátit, jestli volat policii, ale volala jsem na linku důvěry a dali mi na Vás kontakt.
Dceři je 19 let a domnívám se, že bere i prodává drogy. Seznámila se v listopadu minulý rok s klukem, který ji evidentně naučil na marihuanu. Od ledna, začaly intenzivní konflikty mezi námi, zmanipuloval ji a v únoru k němu utekla a žili spolu u něho v bytě. Pak žila sama asi přes měsíc a v dubnu se vrátila domů. Přiznala se mi, že když spolu žili, brala s ním marihuanu, on taky něco prodával (kolik, to nevím) a zakazoval jí se mnou mluvit (možná už ani toto není pravda).
Byla hodná dcera, jsme věřící rodina, mám ještě mladší dceru, která vidí vše a říká mi, že vše, co mi dělá, že si to nemám líbit a mám rázně zakročit, jinak to bude dokola to samé, sliby sliby a znovu výmluvy a lhaní....Slíbila po návratu domů, že už se bude chovat a mluvit s úctou ke mě, bude říkat pravdu..... Odcházení v pátek z domu na oslavu narozenin, domluva v deset doma a nakonec přišla domů v neděli večer.
Dnes po škole odjela s kamarádkou do Ústí s tím, že tam bude spát, ale přes aplikaci "najít přátelé" je už v Praze a na adrese toho kluka, ke kterému utekla z domu. Myslím si, že všechny její výkyvy nálad, lhaní souvisí s tím, že začala znovu brát drogy.
Nevím, co mám dělat.
Dcera má před poslední maturitní zkouškou a chtěla jsem volat policii, aby tam jeli. Poslední dva týdny je těch lží extrémně moc.
Nemyslela jsem si, že by v tom mohly být drogy, ty lži, ale po dnešním zjištění, kde je, mám už asi vysvětlení jejího chování....
Prosím, co mám dělat? Mám ji pohrozit policii, vzít ji klíče a do maturity nepůjde ven, nebo už "vyhodit" z domu? Už jsou zbytečné výčitky, křik, to nikam nevede, už jsem psychicky vyčerpaná.
Děkuji za pomoc

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Jane,
a děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Jestli jsem to pochopila správně, je dcera plnoletá. Z tohoto pohledu nemá smysl volat policii. Pokud dcera není tam, kde vám slíbila, že bude, je to její rozhodnutí, na které má právo. Je plnoletá a plnoprávná, je tedy zcela na ní, jak se svým životem bude nakládat. To ovšem neznamená, že po ní nemůžete vyžadovat pomáhání v domácnosti, dodržování pravidel a dohod, slušné chvání. Samosebou by mělo jít o domluvu a né pouhý diktát z vaší strany. Ale na druhou stranu, jde nejspíš o váš dům, vaše peníze, ze kterých dcera žije, a máte právo do pravidel a dohod zásadně mluvit. Přesto nemůžete rozhodovat o všem. Pokud se dcera rozhodne maturitu sabotovat, nebo se znovu vrátit k partnerovi, je to zcela na ní.
Přesto s ní můžete komunikovat tak, abyste jí pomohla uvědomit si, co se děje. Sama už jste si všimla, že výčitky, křik, ultimáta, nebo citové vydírání, nefungují. Pouze vás vyčerpávají a vlastně škodí vaším vztahům do budoucna. Mnohem lepší je v prvé řadě ochránit sebe a druhou dceru, nastavit pravidla, na kterých budete trvat a promyslet i případné sankce. K finální dohodě přizvětě obě dcery. Přeci jenom není v pořádku, aby dcera jen využívala zázemí, které nabízíte, a na oplátku nenabídla nic (slušnost, učení se na maturitu, pravdu apod.). Nicméně domluva podobných pravidel bývá složitá. Proto není od věci se obrátit na poradnu pro blízké uživatelů drog, kde vám pomohou s promyšlením pravidel, ulevíte si od emocí, pocitů viny a bezmoci, a postupně najdete pevnou půdu pod nohama v podobě vlastních hranic, které budedete chránit a vyžadovat jejich dodržování. A to i za cenu, že by dcera ztratila na nějakou dobu vaši podporu, nebo byste jí omezila nějakým způsobem vstup domů, limitovala dobu podpory apod.
Krom pravidel pomáhá mluvit i o tom, že vám na dceři (ale i druhé dceři i svém vlastním psychickém zdraví) záleží, bojíte se o ni, nevíte si moc rady a jste vystrašená. Stejně tak mluvte o tom, jakých změn jste si všimla - ohledně chování, vzhledu, dohod, nedodržování časů, lhaní ohledně místa, kam jede ... a buďte zcela konkrétní, uveďte přesný příklad a nediskutujte. Mluvte o tom, že byste s ní ráda měla nějakou dohodu, která bude platit. A pokud budete mluvit o tom, co se stane, když ... (odjede a neřekne kam, nepřijde v čase, kdy slíbila...), dejte si pozor, abyste pak dohodu bez jakýchkoli výjimek a dalších změn dodržela. Jinak dáváte dceři zprávu, že vám vlastně až tolik to nedodržování pravidel a dohod nevadí ... stačí, když se vykřičíte a dáte jí pokoj.
V dotaze nezmiňujete, jaká města jdou vám dobře dostupná. V Praze bych vás odkázala na naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog. Pokud jste odjinud, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty.
Kontakt na naši pražskou
Poradnu pro rodiče SANANIM:
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.