Kamarád bere drogy
Mafy
Dobrý den, mám takový problém, lépe řečeno můj kamarád. Bere drogy- to je asi jasný-jinak bych sem nepsala...Ale jde to s ním pořád z kopce- dluží spoustě lidí peníze, na svý starý kámoše kašle- má jiný(asi lepší-víc závislý). Jeho rodiče nad ním nemají žádnou moc....A mě a ještě jednoho mýho kámoše přestalo bavit jak se kdysi skvělej kluk ničí a ničí(hulí trávu, hašiš, opium, bere extázi...jestli si píchá nikdo neví....je nějaká možnost(alespoň malá), že bychom mu my dva dokázali pomoc?Jsme totiž z malýho města takže tady nejsou žádný K-centra ani nic tomu podobnýho. Můj dotaz je asi zmatený-omlouvám se, ale doufám že mi rozumíte a poradíte. Jak mu pomoc!? Díky moc Mafy

Odpověděl: Bára Orlíková
No, upřímně řečeno, moc možností nemáte. V takovéhle situaci je každá rada drahá. Pokud jste s ním v kontaktu, můžete ho upozornit na to, jak situaci vidíte vy, že se vám jeho životní styl nelíbí a máte o něj obavy. Upozornit ho na to, do jakých potíží se kvůli drogám může dostat (od závislosti a zdravotních potíží až po právní potíže). Nemělo by to vypadat tak, že ho budete poučovat, ale spíš mu dát najevo, že o něj máte zájem, že o něj máte starost a rádi byste mu pomohli, pokud o to bude stát. Možná by bylo na místě sehnat kontakty na odborníky a předat mu je. Koneckonců mu můžete předat adresu i na tuto internetovou poradnu, když bude chtít. Bohužel, podle toho, co popisujete, to nevypadá, že by s tím chtěl něco dělat - a pak je to těžké, protože těžko můžete pomáhat někomu, kdo o to nestojí. Obvykle to pomáhajícímu vezme mnoho sil a k ničemu to moc nevede. Dost často taky ten, kdo pomáhá, se do drog zaplete taky. Co se týče vašeho kamaráda, se kterým chcete někomu dalšímu pomáhat - možná by stálo za to, aby kamarád věnoval víc pozornosti sám sobě, protože dva měsíce nejsou dost dlouhá doba na to, aby si mohl dovolit tahat někoho dalšího z drog, aniž by se vystavoval obrovskému riziku, že do toho zahučí zpátky. Kdžy mi napíšete, odkud jste, zkusím vám najít nějaké vhodné kontakty poblíž, které by se mohly hodit (přestože píšete, že jste z malého města, kde nic není, možná se mi podaří zjistit něco, co by mohlo být dostupné). Držím palce a dávejte na sebe pozor.