Pervitin
Elsa
Dobrý den, chtěla bych poprosit o radu co mám dělat s 20letym synem, který bere už možná přes 2roky pervitin, šňupe. Není ani vyučený, do školy přestal chodit, jen doma ležel a nebo byl naopak celé noce pryč. Nechce se mu pracovat, bývá agresivní, potom zase lítostivý. Stále jen slibuje, že přestane a nic. Nedá se s ním normálně žít, jsem z něho zoufalá. Otec po rozvodu nikdy o syna nejevil zájem. Děkuji aspoň za nějakou radu i když vím, že hlavně musí chtít skončit sám. Momentálně má abstinenční příznaky, necítí se prý dobře a slibuje, že už nebude. Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Elso, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu, že prožíváte velmi náročnou, bolestnou situaci s pocity strachu o syna, bezradnosti a bezmoci, dobře, že píšete.
Máte pravdu v tom, že pokud syn nebude chtít, nikdo mu nepomůže, to však neznamená, že se nedá dělat vůbec nic.
Proto Vám doporučuji, dříve, než začnete podnikat další kroky, zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo obdobného zařízení, které poskytuje poradenské konzultace a další služby rodičům uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky.
Při osobním setkání, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, co užitečného pro syna, ale také pro sebe, můžete podniknout, protože tím, kdo v tomto čase potřebuje podporu a pomoc především, jste Vy. Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko je užitečný někomu dalšímu, ve vztahu k synovi, který užívá drogy, to platí dvojnásob.
Uleví se Vám a dozvíte se, jak se synem komunikovat, jaká pravidla společného soužití nastavit, jak je držet a jak uplatnit opatření, která se k porušení stanovených pravidel vážou. Jak ošetřit sebe, abyste byla pevnější v kramflecích a také žila svůj život, v opačném případě byste měla všechny předpoklady k tomu, stát se spoluzávislou, aniž byste návykové látky užívala a synovi přes všechny dobré úmysly umožňovala setrvávat v dalším užívání, nebo nevědomě podporovala jeho propad do ještě hlubší závislosti a sama se dostala do bludného kruhu přijatých závislostních vzorců chování.
Můžete si sjednat průběžnější schůzky, abyste věděla, jak reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas.
Dozvíte se tedy, co je podpora, pomoc a co už rozhodně ne, odborníci Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Zároveň Vás seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit synovu motivaci k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a léčbě závislosti.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se telefonicky objednat do naší specializované poradny:
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Pokud se hned nedovoláte, věnují se pracovníci právě klientům, zkoušejte to znova, nebo Vám zavolají v nejbližším možném čase zpátky.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Přeji Vám i synovi vše dobré, nezapomínejte na sebe.
Amrit Sen