Pervitin
Lostpost
Dobrý den, mám dotaz ohledně mého manžela.
Ještě predtim, když jsme spolu nebyli užíval 2 roky Pervitin. Poté co jsme se spolu dali dohromady říkal, ze už par měsíců nebere a je je čistý.
Poslední dobou nacházím doma plno papírku, které jsou trosku zmuchlane, ale když se rozbali mohla by to být rulicka na šnupani.
Několikrát jsem doma našel malý sáček ( přepravka) průhledné barvy, kterou když jsem otevřel a naliznul prst, tak prst byl nahorkly.
Nedávno mi přišlo, ze by mohl být pod vlivem pervitinu, jelikoz rýmu cely den neměl a najednou začal popotahovat a cca po 10 minutách už ani známka po ryme. Se spánkem je to takové, ze normálně jde semnou spát, tak kolikrát čekám jestli opravdu usne a opravdu spi. S jídlem je to takové, ze za poslední týden ji celkem málo spis sladké věci, cely den nejí a pak k večeru dostane chuť na jídlo a někdy až koukám kolik toho sní.
Má tedka před velikou zkouškou na vysoké škole. Je možné, ze jsem jen paranoidní a vše je způsobeno jen v moji hlavě?
Četl jsem plno věci na internetu, ale už si nevím rady. Pokaždé když jsme na téma drogy narazili, tak ho nastvalo, ze si něco takového o něm myslím.

Odpověděl: Amrit Sen
Lostpost, zdravím Vás,
díky za důvěra. Chápu Vaše znepojení a obavy, podpořené nejistotou, dobře, že píšete. Takto na dálku je nemožné určit, jestli manžel užívá drogy, nebo ne, ačkoli popisované situace a symtomy více, než naznačují, že manžel užívá pervitin, z mého pohledu tedy rozhodně paranoidní nejste a situace je možná vážnější, než si dokážete připustit.
Píšete, že jste na téma drogy "narazili", není mi úplně jasné, co si mám představit.  Netuším, jak funguje váš vztah, jestli jste o Vašich obavách a podezření mluvili czela konkrétně. Pokud ne, tak ať už to dopadne jakkoli, zkuste to...
V každém případě ten, kdo v tuto chvíli potřebuje podporu a pomoc především, jste Vy, protože senejspíš trápíte více, než manžel, kterému se zřejmě daří, možná bez problémů, užívat a může se stát, že Vás ještě čeká peklo.
Internetové poradenství má své limity, proto Vám doporučuji vyhledat pomoc a situaci konzultovat s odborníky, bezplatně, lze i anonymně. Zavolejte tedy do nejbližšího zařízení, které poskytuje poradenství a další služby rodinným příslušníkům a blízkým uživatelů návykových látek a domluvte si termín schůzky, nesejde na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo obdobnou službu.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, co užitečného můžete především pro Vás, ale i pro manžela podniknout, jak komunikovat, jaké hranice nastavit, jak je držet, jak se při jejich porušení zachovat a jakým chybám se rozhodně vyhnout.
Nezůstávejte v tak náročné situaci sama, promluvte o svých strastech i s někým z rodiny a okruhu dobrých přátel, uleví se Vám. Nezapomínejte na sebe, nenechte se případnou spoluzávislostí vyšachovat z vlastního života, naordinujte si činnosti a aktivity, které Vám přinesou radost.
I o tom všem máte možnost si s odborníky promluvit, může být důležité, seznámí Vás s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit manželovu motivaci k pozitivním změnám a kontaktu s odborníky.
Asi tušíte, že dokud manžel nebude vnímat svoje užívání, jako problém, nepřizná to dalším a nezačne podnikat konkrétní kroky k úzdravě, nezmění se nic. Naopak, situace se bude bezhraničně zhoršovat a bude na Vás, jestli se Vám bude chtít být toho součástí, nebo jestli dokážete ku prospěchu svému, manželovu i všech, případně z bludného kruhu neštěstí vystoupit.
Odpusťte, to už hodně předbíhám, tedy, na nic nečekejte, jednejte.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html .
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat například do naší specializované Poradny pro rodiče a parnery:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Pevná linka: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba
Pondělí: 9 - 19
Úterý až čtvrtek: 9 - 17
Pátek: 9 - 15
Přeji Vám vše dobré, kdykoli napište,
jsme tu pro Vás, Amrit Sen.