Závislost na seznamce
Monika
Dobrý den moje maminka je ji 65 let už 5 let tráví hodně času na seznamkach. Což by mě vlastně nevadilo je sama a rozvedená,ale mám problém že už 5 let komunikuje jen s vojaky,lekari atd. Ale jsou to ukradené identity a už jim poslala co já vím asi 300 tis. Dokonce to tu řešila kriminální policie,ale mamka pořád nedá pokoj a jsou nový a nový kamarádi. Už se tu kvůli tomu hadame dlouhou dobu. Dokonce měla mrtvici a slíbila ze už to dělat nebude a stejně to dělá dal. Podle mě už nemůže přestat a hlavně ona pořád nevidí že má problém. Bydlí v našem domě platí jen režimů bytu pořád řeší peníze a pak takhle vyhazuje my to máme porad na očích. Teď už uvažujeme že ji odstehujeme,ale nechci aby to brala jako trest jen já mám dvě děti a nemůžu jim každý půl rok vysvětlovat proč babička má deprese a brečí a proč se s ní hádám. Můžete mi poradit co je nejlepší způsob pomoci mamce a přitom tím nezatěžovat svou rodinu? Já už jsem vyčerpaná a nevím co dal. Dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Moniko,
máte pravdu, že závislý může být člověk na ledasčem. Je tedy možné i to, že je maminka závislá na seznamkách. To, že na nich tráví spoustu času nejspíš jejímu zdraví také neprospívá, ale krom toho, že není schopná korigovat míru času, kterou seznamce věnuje, není schopná ani odhalit manipulace a snadno naletí na seznamkách podvodníkům, kteří z ní vylákají peníze. Maminka sotva vyjde s penězi a to platí jen režijní náklady na byt. Vy máte tohle všechno denně na očích. Nejspíš jste z toho smutná, trápí vás to, ráda byste jí pomohla, ale ona problém popírá, což vás rozčiluje, štve, hádáte se, nevíte, co říct dětem ... možná se cítíte také bezmocná, vyčerpaná, unavená. To všechno by bylo dobré mamince říct.
V prvé řadě je důležité postarat se sama o sebe. Zajistit si, aby vás maminčino chování co možná nejméně trápilo a ovlivňovalo vaše fungování. To neznamená, že vám bude jedno, co se děje, ale v prvé řadě to, že se pokusíte tolik intenzivně emočně neangažovat. Pomáhá v tom vymezení hranic a mantinelů, kterých se budete držet, a nenechat se zatlačit nikam dál. Mít jasná pravidla a sankce, co se stane, pokud tato pravidla někdo poruší. Nejspíš by bylo dobré s tím také maminku seznámit. A to pokud možno v klidu, jasně a stručně - mami, mám tě ráda, ale nechci na tohle pořád koukat, potřebuju minimálně abys platila režijní náklad a ...,o penízech se s tebou nechci bavit, nebudeš-li to respektovat, pak se budeš muset odstěhovat, dám ti klasickou dvouměsíční výpověď. Žádná ultimáta, která nedodržíte, žádné slzy a pláč, žádné zabíhání do hádek ... držte se svých emocí (jsem z toho smutná, zklamaná) a toho, co můžete chtít a nechtít (nechci se na to dívat, nechci se hádat, nechci se o tom, chci režijní náklady bez připomínek a k tomu to a to, vynecháš-li jednou, stane se to či ono), případně popište některé příklady situací, kterých jste byla svědkem (pokud možno jasně a bez velkých emocí, krátce - tento měsíc si nezaplatila včas, minulý sice ano, ale celou dobu sis stěžovala na peníze apod.). Zároveň můžete zkusit mluvit o tom, jak to bylo dřív, než začala na seznamkách trávit čas a dávat peníze cizím lidem.
Někdy se podobné rozhovory s těmi nejbližšími vedou těžko. Bývá obtížné stanovit si hranice a ustát je. Pomoci může i návštěva poradny, kde si právě od těch největších emocí ulevíte a budete moci začít hledat konstruktivní řešení. Do poradny můžete zajít sama, ale také i s maminkou. Bohužel však budete muset nechat na mamince, jak se svým časem a penězi bude nakládat. Můžete jí v tom pochopitelně nabídnout pomoc, ale nebude-li o to stát, je to prostě její volba, na kterou má právo. Přijmout něco takového bývá obžížné, přeci jenom si člověk jen těžko připouští, že ani rodina pro maminku nejsou dostatečný důvod pro změnu. Z její strany to však není nic osobního proti vám. Stejně tak jako má maminka právo rozhodnout o svém životě a svých penězích, vy můžete rozhodnout o tom, čeho a jakou měrou chcete být součástí.
Kdybyste potřebovala kontakt na poradnu, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty.
Vím, že moje odpověď není žádnou jednoduchou radou ani řešením. I tak budu ráda, když se ozvete, jestli vás nějaká část odpovědi oslovila.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.