pomoc
Ivča
Mám jednoho kamaráda(nejsme moc v kontaktu,jelikož sem na internátě,ale vidíme se na různejch koncertech)a on strašně moc fetuje.Přes léto opium,subutexi,když má peníze(žije totiž převážně ve squatech)tak heroin,pak semozřejmě lehké drogy a strašně moc pije alkohol.Není to tak,že by si musel každý den dát,ale většinou dá at už cokoliv.Já vím, že pokud nebude on sám chtít tak mu nepomůžu,ale chtěla bych vědět jak bych a čím ho mohla motivovat,navést ho na jinou cestu,která by ho naplnovala a přitom by se nezabíjel.Prosím poradte mi!

Odpověděl: Jakub Minařík
V tomhle případě jsou možnosti pomoci skutečně omezené. Myslím, že sama toho moc nezvládnete. Je fakt, že pokud se postižený sám nechytne za nos, nemáte šanci moc s tím udělat. Co někdy funguje - upozornit kamaráda, že není v pořádku, nabídnout pomoc, netlačit a čekat. Trpělivost přináší růže. Pak existují možnosti do toho šlápnout - a zkontaktovat rodiče, ... , ale obecně soudím, že to není moc dobrý nápad. Většinou to nadělá více škody, než užitku. Existuje také možnost zajít se někam poradit. Pokud budu vědět odkud jste - mohu vám nabídnout kontakt na nějakou instituci, kde by vám v tomhle konkrétním případě poradili. No - z textu soudím, že vám na kamarádovi záleží - zkuste si dát pozor - někdy se stává, že se pomáhající rozjede společně s tím, komu chce pomoci. Většinou stačí jednou kýžvnout na nabídku drog - třeba s tím - zkusíme to společně naposledy a já pak přestanu. Na první pohled to zní tak, že by to mohlo fungovat - ale většinou se pak stává, že berou oba. Takže - buďte opatrná. :-) Kdyby bylo třeba - kliedně se ptejte. :-)