Jak pomoct kamarádce?
Jana
Dobrý den, našla jsem vaši stránku na internetu a doufám že u vás najdu pomoc nebo radu.
Mám dlouholetou kamarádku, bohužel začala bláznit, ve 4. ročníku odešla ze školy,vykašlala se na práci, zadlužila se a začala užívat drogy. Našla si přítelkyni která se léčila s drogama a alkoholem a zároveň je psychicky labilní. Neustále se rozchází a vrací k sobě, tudíž jí v této situaci nepomáhá, naopak dává důvod nepřestat. Prosím o radu co s její rodinou můžeme dělat, jak postupovat a pomoct ji.
Děkuji.

Odpověděl: Jiří Tupý
Zdravíme Vás Jano,
děkujeme za projevenou důvěru. Z Vašeho textu je zřejmé, že byste kamarádce ráda pomohla, ale nevíte jak. Je proto dobře, že jste napsala. Píšete, že kamarádka začala "bláznit" - prochází náročným obdobím plným změn, nedokočila školu (Máte na mysli SŠ nebo VŠ?), odešla z práce, nadělala si dluhy, navázala partnerský vztah s ženou závislou na drogách a sama začala drogy a užívat. Jejich vztah popisujete jako velmi nestabilní, dynamický a doprovázený neustále se opakujícími rozchody a opětovnými návraty. Již ze samotného výčtu věcí, kterými si kamarádka prošla a prochází, je zřejmé, že toho na ni bylo a je opravdu hodně a musí to být vyčerpávající jak pro ni, tak pro okolí, které vidí, jak se ničí.
Jak kamarádka sama svou situaci nahlíží? Je ochotná o věcech mluvit? Mohla byste Vy být tím důležitým prostředníkem, ke kterému má důvěru a který by jí pomohl projít náročným životním obdobím?
Píšete, že jste v kontaktu s rodinou kamarádky a rádi byste jí pomohli nějak společně. Jak se ona aktuálně staví ke své rodině? Je otevřená komunikaci s ní nebo naopak snadno sklouzává do konfliktu? Často se stává, že nejbližší bývají v takových náročných životních obdobích a krizích první na ráně, tedy že fungují jako hromosvody. Někdy bývá náročné v takto vyhrocené situaci najít společnou řeč. Někdy to lze až s odstupem času. Někdy mohou pomoci odborníci, kteří fungují jako prostředníci umožňující rodinnou komunikaci, která bývá náročná.
Jaké drogy kamarádka užívá a jak dlouho? Někdy trvá delší dobu, než si samotný uživatel uvědomí, jaké negativní dopady na jeho život drogy mají, přestože okolí to již sleduje dávno a zoufale přihlíží, nabízí pomoc, zkouší všechno možné, ale dostává se mu pouze odmítání, obviňování atd. Droga může určitou omezenou dobu fungovat jako "lék" a uživatel se mylně domnívá, že je "řešením" jeho problémů. Bohužel to bývá naopak - droga možná na chvíli pomáhá na problémy zapomenout a vytváří tak mylné zdání, že problém řeší, ale z dlouhodobého hlediska droga problémy prohlubuje; už jen tím, že způsobuje jejich neřešení.
V ČR existuje dobře fungující síť služeb pro uživatele drog i jejich blízké. Vaše kamarádka by např. mohla hledat odbornou pomoc v tzv. kontaktních centrech nebo adiktologických ambulancích. Pokud by se rozhodla pro léčbu závislosti, existují ambulantní a pobytová zařízení. Pro vše je však zásadní podmínkou motivace - člověk musí sám chtít něco měnit. Pokud chce pouze okolí, neexistují způsoby, jak dotyčného přinutit, přesvědčit apod. - to situaci spíše eskaluje. Neznamená to však, že jste Vy a rodina kamarádky odákázáni pouze k tomu zoufale čekat a přihlížet. Vedle služeb pro samotné uživatele existují i služby pro rodinu a blízké. Můžete se sejít s odborníky a svou situaci konzultovat, dostat informace, podporu. Je těžké obecně radit, jak ve Vaší situaci postupovat. Jisté však je, že i Vy a rodina kamarádky si zasloužíte péči.
Pokud bydlíte v Praze, můžeme Vás nasměrovat do Poradny pro rodiče a osoby blízké
(http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html), pokud jste odjinud, rádi Vám pošleme kontakt na podobná zařízení ve Vašem okolí.
Obecně řečeno je důležité, aby kamarádka cítila, že tu pro ni jste, ale že Vaše pomoc má určité hranice. Měla by slyšet, že o ni máte obavy; že pozorujete, jak se ničí; že jste jí k dispozici, pokud chce svou situaci nějak konstruktivně řešit.
Jste v obtížné situaci - Vy, kamarádka, její rodina a pravděpodobně i partnerka Vaší kamarádky. Nabídněte kamarádce pomoc. Pokud o ni nyní nebude stát, myslete na sebe a dopřejte si odbornou péči. Dejte prosím vědět, jak jste se rozhodla, příp. jak se situace vyvíjí. Pravděpodobně se situace nevyřeší za několik dnů, proto Vám přejeme hodně trpělivosti!
Jiří Tupý