Alkohol
Olinkak
Dobrý večer, chtěla bych se zeptat na přítele a jeho stavy po požití alkoholu. Tedy nepije denně 1x týdne, obvykle začne v pátek a končí v sobotu večer bez spánku. Ale poté co usne neustále sebou hází kope ze spaní a heka, ale hodně nahlas a probudit ho nelze a další den si nic nepamatuje. Nepřijde mi to normální a nevím co stím, problémy s alkoholem nejspíše nemá denně nepije, ale děsí mě ty stavy ve spánku. Je to šílené nevím co stím. Mohli byste mi prosím poradit co stím a co to může být? Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Olinko,
děkuji vám za dotaz.
To, co v dotazu popisujete, je běžný projev přítelovi opilosti, chápu to správně? Jiné dny s sebou takto nehází? Pouze tehdy, když takto pije. Je to tak?
Víte, těch věcí, které se s mozkem v opilosti a vyčerpání dějí, může být spousta. Alkohol výrazně mění architekrutu spánku, člověk se tedy po pití alkoholu vyspí, ale kvalita spánku je jiná. To, co se s mozkem a tělem děje je jiné. Odpočinek není tak kvalitní, byť na první pohled může člověk snadněji usnout. Může jít o špatné odpojení retikulární formace, což by mohlo souviset právě se zmiňovaným házením s sebou. Ale stejně tak může jít o divoké sny. Takhle na dálku těžko říct.
Řešením může být domluva, že po takovémto tahu prostě bude přítel spát jinde. Případně ho můžete na tyto stavy sama upozornit, natočit je a zdůvodnit tím vaše obavy o jeho zdraví a to, co se s ním děje, i to, že si sama neodpočinete a ve spánku vás jeho chování ruší. Řeknu to ještě jinak - když budete mít přítele, který bude chrápat tak, že vás bude budit, máte několik možností - zvyknout si, ucpávat si uši, nutit ho chrápání řešit (často řešit jde) a nebo budete spát jinde. Podobně je to s pitím - možná by přítel v tuhle chvíli nesplňoval kritéria pro diagnozu závislosti, ale pokud pije pravidelně, každý týden 24 hodin v kuse, nejspíš má do nějakých potíží slušně našlápnuto. Jsou lidé, kteří se ve stavu opilosti pomočí, spletou si skříň s WC nebo jsou náměsíční. A pijí dál i přes to, že jim to třebas dělá problémy ve vztazích. Upřednostňují totiž alkohol před ostatními věcmi - domácí pohodou, jiným druhem zábavy, partnerským životem, obtěžují pravidelně svým chováním své blízké. Možná by nebylo od věci si promluvit i o nějakém omezení pití, třeba nepít 24 hodin v kuse bez spánku, ale prostě si dát dvě piva a jít spát. A zároveň druhý den podniknout nějaký výlet a zkusit si odpočinout nebo načerpat energii jinak, než celodenním pitím až do sobotního večera. Co myslíte, resp. co myslí váš přítel?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.