Dlouhodobe užívání marihuany u syna.
Pandora
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na to, zda je možné po toxické psychoze dostat invalidní důchod? Mám syna, který dlouhodobě užíval marihuanu, byl v léčení, to léčení trvalo 6 měsíců,vyleceny není protože v léčebně byl jen 14 dní. Chodíme na psychiatrii na kontroly. Syn bohužel přišel během té doby o práci. Teď je na pracáku ale když vidím jak na tom je, opravdu to na něm zanechalo následky, má diagnózu - poruchy spojené s užíváním... toho co tu popisujete, tu pamomalost, hloubavost atd. Normální kluk z něj už nikdy nebude, prostě je mimo... Představu o realitě a věcech jako vyřizování na pracáku nebo práci vázne, protože mu čas běží jinak. Není podle mě v realitě. Taky si myslí že se ke své profesi zdravotního bratra bude moci vrátit. Já myslím, že ne ale on je přesvědčený, že ano. Byl ale na brigádě a nezvládne ani tu, natož 12ti hodinove směny a péče o nemocné a celé oddělení mít na starost. Nějak nechápu postup lékaře ke kterému nás paní psychiatricka odkázala, protože ona s námi spolupracovala, vzhledem ke stavu ve kterém syn byl, nebyl schopen se o sebe postarat, musel mít dohled v podstatě 24hod.atd.tak nějak teď nechápu nynějšího lékaře který pořád trvá na tom, že on musí sám všechno a doprovod nebo něco podobného nejde. I přes telefon se nedalo domluvit, chtěl mluvit jen s pacientem tedy se synem, samozřejmě syn se bere jako, že je zdraví a tak to i cítí, lékaři mu záhadně napsali, že je práce schopen. No a tohle už vůbec nechápu při práci, kterou měl a chtěl ji dělat znovu.Jde to vůbec? Děkuji za odpověď Pandora

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Pandoro,
předpokládám, že by vám v tomto směru pomohl nějaký druhý názor odborníka. Ten vám však nejsme schopni takto na dálku poskytnout. Nezbývá, než se pokusit komunikovat se současným psychiatrem, případně oslovit vaši předchozí psychiatričku s prosbou o další kontakty či přímo její konzultaci a posudek. Co vy na to? Dávalo by vám to takto smysl?
Ono skutečně není v naší moci vyhodnotit stav vašeho syna pouze takto na dálku, na základě jen vašeho popisu. Obecně se stává, že lidé mohou mít invalidní důchod z důvodu psychiatrické diagnozy, přesto se vždy opakovaně posuzuje stav pacienta. Přeci jenom je to teprve krátce, ani né rok, od té doby, co měl syn onu epizodu. Po tak krátké době nelze než pacienta sledovat a stav průběžně vyhodnocovat a to ne jen na základě obrazu, který se nabízí v ordinaci, ale samosebou i v dalších souvislostech (práce, škola, rodina, vztahy, sebeobsluha, finance apod.). Nevyhovuje-li vám ošetřující lékař syna, změňtě ho. Ale je-li syn plnoletý, je primárně na něm, jak se rozhodne. Vy můžete pouze podpořit, směrovat, mluvit o tom, co vidíte, čeho si všímáte apod.
Zároveň mne napadá, že by vám v této situaci mohlo pomoci obrátit se na poradnu, která má zkušenosti s obdobnými příběhy, jako je ten váš. V Praze bych vás odkázala na naši Poradnu pro rodiče v Žitné, kde můžete o všem mluvit bez pocitu studu či viny, nikdo vás nesoudí, naopak vás vyslechnou a společně s vámi hledají další možné kroky. Co říkáte? Pokud by vám přišla návštěva poradny smysluplnná, můžete se obrátit na kontakt uvedený níže, nebo napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
Poradna pro rodiče SANANIM
KDE NÁS NAJDETE
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
S pozdravem,
Gabriela Minařík.