Uziva hašiš
Lida S.
Dobry den, je to nejaky cas co pritel priznal ue obcas bere hasis. Je mozne ho brat obcas a ne denne? Da se tomu verit? Pred casem mel stavy kdy byl po vysedavani na wc uplne vypnuty, apaticky, spavy. Z niceho nic. Kdyz jsem mu rekla ze to neni normalni ze se musi necim tlumit. Priznal s tim ze po dopravni nehode ma vazne zraneni bricha ktere ho roky boli. Rekla jsem mu at jde k doktorovi bere leky a ne nejaka svinstva. Tvrdi ze bezne leky jsou na nej slabe. Nicmene od te doby se tak neutlumil a pokud bral tak asi snizil davky a ja nic nepozoruji. Driv drogy uzival. Pak musel byt nekolik let cisty ale zrejme se k tomu vraci. Muj dotaz je.... vim ze hasis je silnejsi nez marihuana. Muze se uzivani hasise udrzet pod kontrolou?:-/

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Lido,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Hašiš je možné neužívat denně, nicméně jestli je tomu tak u vašeho přítele, nelze takto na dálku posoudit. Přečíst si o něm můžete více i zde. Jestli má partner chronické problémy, pak je spíše pravděpodobné, že užívá pravidelně. Často to bývá tak, že právě ti nejbližší si nebezpečí a změn nevšimnou buď proto, že je vidět nechtějí, nebo proto, že jsou změny natolik postupné, že nejsou vidět. Když jde o nový vztah, často se partnerovi daří potíže s drogami z počátku dobře tajit. Teprve postupem času vychází najevo, že vše není v pořádku. U hašiše bych ale předpokládala, že ucítíte s užíváním spojený zápach. Ten v dotazu nezmiňujete, i proto mi připadají vaše podezření na jiné drogy zcela na místě a logické. Nemluvě o tom, že apatie nebývá ten nejčastější příznak akutního užití (byť může být).
Je pochopitelně možné, že se s partnerem o tématu bavíte, víte o jeho zdravotních problémech, jste navzájem otevření a důvěřujete si. Z dotazu mám ale spíše pocit, že se bojíte se otevřeně na užívání zeptat. Je to tak?
Nejjednodušší by bylo se partnera na vše otevřeně zeptat. Mluvit o svých pocitech, obavách, dojmech, nejasnostech, vycházet z toho, co vidíte a čeho si všímáte (podobně jako vše popisujete zde v dotaze) i v souvislosti s partnerovou minulostí. Stavět na pravidlech a dohodách, na tom, zda je na přítele spolehnutí. Sama pro sebe si ujasněte, kde je ta hranice, za kterou nechcete jít. Podle čeho poznáte, že vztah za více energie nestojí. Nastavení hranic z vaší strany může být ve výsledku to, co pomůže partnerovi s uvědoměním si problému. Na druhou stranu - v zamilovanosti tohle člověk často řeší nerad.
Napadá mne, jestli by i vám samotné nepomohlo mít někoho, s kým byste mohla mluvit otevřeně o všem, co vám běží hlavou, o všech svých obavách, kdo by vám pomohl vaše myšlenky formulovat, připravit se na rozhovor s partnerem. Někdo, kdo by vás nesoudil, ale spíše vám naslouchal. V Praze bych vám nabídla kontakt na naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog. Ono často podobné situace působí na začátku nevinně. Ale končívají zraněními a smutkem na všech stranách.
Co vy na to? Dávala by vám návštěva poradny smysl? Poradny fungují diskrétně a jejich služby jsou zdarma, stačí zavolat a objednat se. Kontakt přikládám. Je-li pro vás Praha nedostupná, napište, která větší města máte v dosahu.
Poradna pro rodiče
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
S pozdravem,
Gabriela Minařík.