Bere drogy
Mia
Dobrý den, jsem si na 100% jistá, že přítel bere drogy. Za 6 let co jsme spolu se změnil o 180° . Nepracuje, je manipulátorsky, agresivni. Do práce nechodí,po nocích je pryč a lze. Pak prospi klidně dva dny s pauzou na WC a něco malého k jídlu. Našla jsem jak pervitin tak jehli. Pokaždé se vymluvit. Jak mu mám nabídnout pomoc? Vše odmítá. Neřešila bych to, kdyby jsme neměli dítě. Ale takového tátu pro něj nechci. Díky za radu

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Mio,
díky vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Ono je to tak, že pokud přítel nemá pocit, že má problém, pak s tím nic nezmůžete. Můžete ho na problém upozornit, nabídnout mu pomoc s vyhledáním odborné pomoci, protože injekční užívání tak, jak ho popisujete, je podle mého zvládnutelné bez odborné pomoci jen obtížně, můžete mluvit o svých pocit, popisovat změny, kterých jste si všimla, nakonec i nastavit hranice a hájit je, a  hlavně chránit sebe a své dítě. Ale rozhodnutí, jestli něco změní přítel, je jen na něm. Na vás je se do té doby postarat o sebe a na změnu nečekat donekonečna. Opakované dávání šancí navíc často budí v užívajícím dojem, že se vlastně nic až tak strašného neděje a pokud bude opatrnější a užívání lépe utají, bude lépe mlžit, zůstanete s ním. Vždyť kdyby to bylo tak strašné, dávno byste odešla, no ne?
Určitě bude mít přítel slabší chvilky, kdy vám vše odkýve a změnu slíbí, ale na to nespoléhejte. Chtějte vidět skutečné a dlouhodobé kroky a změny (nestačí dny, nebo týdny, někdy ani měsíce, spíš několik měsíců až rok a víc). Do doby, než změny uvidíte a skutečně jim uvěříte, myslete hlavně na sebe a na svoje dítě, chovejte se tak, jako kdybyste se změnou na jeho straně vlastně ani nepočítala. Něco takového se na dálku hodně snadno radí, realizovat to bývá emočně velmi náročné, chce to hodně odvahy a kuráže. Přeci jenom jste do vztahu hodně investovala - emočně, časově, finančně, měli jste plány, máte spolu dítě, možná jste finančně závislá, nebo budete muset slevit ze svých standartů, netuším. Ale uvědomuji si, jak je těžké si něco takového přiznat, natož se podle toho zařídit. Právě z těch důvodů spousta partnerů zůstává ve vztazích, které jsou pro obě strany neuspokojivé, někdy i zničující. Rozhodnutí bude nakonec na vás, nemá cenu čekat až přítel to, či ono, nemusela byste se dočkat.
V podobných situacích je dobré nezůstávat s problémem sama, svěřit se blízkým, rodině, přátelům. Neuzavírat se, nic netajit. Vy jste tak, kdo vidí problém, vy jste ta, kdo v tuhle chvíli potřebuje pomoc a podporu. Máte právo o všem mluvit a hledat řešení. Doporučuji také oslovit nějakou poradnu pro blízké uživatelů drog. V Praze bych vás odkázala na naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog, níže přikládám kontakt. Je-li vám Praha špatně dostupná, dejte vědět, která města máte v dosahu, pošlu kontakty.
Poradna pro rodiče
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
S pozdravem,
Gabriela Minařík.