Co s ní máme udělat?
lonye
Mám malý dotaz: ve třídě jsme skvělá parta pěti kámarádek ale něco to poslední dobou kazí.Minulý rok jsme se s holkama dozvěděli že jedná z nás hulí Mariánku a že je to dýl co to praktikuje,zdálo se nám nepodstatné to nějak řešit.Ted v druhátu se nám ta kámoška svěřila že už i šňupe a píchá si Pervitin,známky od jehly jsme sami viděli (s Toluenem má už také zkušenosti) . Každý den je zhulená,dneska přišla i tak do školy až jí bylo blbě,skoro se nezvedla ze židle a byla celá zelená.Máme s ní problémy a hlavně o ní strach ,protže jí máme rádi ,nechceme jí ztratit kůli tak podlé věci jeko jsou drogy!Nevíme co máme dělat ,jak se zachovat,nechat jí v tom a nebo se někomu svěřit a zkusit léčbu-asi to co?Ale je tady něco takovýho v Ml.Boleslavi??? Ona na tom začíná být asi opravdu závisla! :-( Poradtě prosím DĚKUJI i za zbytek party.S pozdravem Lenka

Odpověděl:
Ahoj Lenko, to, co ve svém dotaze popisuješ, je pro vaší partu holek určitě dost nepříjemné. Chápu, že vás mrzí, co vaše kamarádka provádí a že o ní máte strach. Pokud chodí do školy v takovém stavu, že se ani nezvedne ze židle, nejste určitě samy, kdo si toho všiml. Nevím, jaký máte ve škole vztah například s učitelkou, nebo jestli tam funguje nějaká školní psycholožka nebo někdo takový, ke komu máte důvěru a mohly byste to s ním probrat. Dřív ale než se případně začnete bavit s někým takovým (nejlépe s dospělým člověkem s určitými zkušenostmi), bylo by možná dobré zjistit, jaký má vůbec vaše kamarádka k drogám vztah. Pokud by si uvědomovala, že má problém, třeba by si i nechala poradit a pomoct. Jestli ale ne, a myslí si třeba, že je to v pohodě a že to zvládá, pak bude asi dost těžké jí přesvědčit, aby zkusila něco se sebou udělat. Píšeš, že s ní máte problémy, ale z toho moc nechápu o jaké problémy se jedná. Co pro ní můžete udělat vy, kromě toho, co jsem už psala výš? Napadá mě, že byste jí mohly dát nějak najevo, že jí nezavrhujete, ale zároveň zcela jasně nesouhlasíte s jejím chováním a drogy odmítáte. A že jste ochotné jí pomoct, kdyby se rozhodla s tím přestat a potřebovala by třeba ve vás nějakou oporu. Nezapomínejte ale také při té pomoci myslet samy na sebe, na to, aby jste se samy nedostaly do problému! I pomoc blízkému člověku má své meze a je důležité neohrozit své vlastní zdraví a bezpečí. Ptáš se také na nějaké léčebné zařízení. Mám pocit, že léčebné zařízení jako takové asi nemá velký smysl, pokud člověk sám nechce se svým problémem s drogami něco dělat. Pak je také ještě možnost, že ho tam, pokud není plnoletý, mohou nechat zavřít rodiče. I pro tenhle případ ale platí, že to bez vlastního chtění a odhodlání dotyčného velký efekt nemívá. Nevím, jestli ti to takhle stačí, kdyžtak se ještě ozvi. Nebo ti můžu nabídnout zavolat na naší poradenskou linku 283 872 186. To můžeš samozřejmě nabídnout i vaší kamarádce, kdyby třeba chtěla něco řešit. Jste hodné, že vám takhle na kamarádce záleží a že se jí snažíte pomoct. Tak vám držím palce, abyste třeba nakonec nebyly zklamané (to by se totiž mohlo stát pokud byste příliš přebíraly její zodpovědnost na sebe) a přeju hezký den. Zdravím tebe i holky z party :)