žloutenka
Máma
Dobrý den. Píši Vám na prosbu mému syna, kterému se stala velice divná příhoda, ale z které je trochu vyděšený. Udělal blbost, že si na ruku až do krve vyryl nějaký ornament. Seděl s kamarády v parku, a jeho spolužák mu prý v opilosti na tu ruku plivl. To by ještě asi nic nebylo, ale o tom klukovi se říká, a tvrdí i on sám, že má žloutenku typu C. Syn mi to vyprávěl dost vyděšený, že ho určitě nakazil, a tak Vás prosím o odpověď, zda se žloutenka přenáší slinami a jestli podle Vašeho názoru hrozí synovi nakažení. Moc Vám děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, chápu, že Váš syn i Vy z této příhody můžete být vyděšení. Ale žloutenka typu C se přenáší buď nechráněným pohlavním stykem, krví (a jinými tělními tekutinami) nebo z matky na dítě. Také nesterilním tetováním nebo sdílením injekčního náčiní. Pokud byste ale Vy i Váš syn chtěli mít 100% jistotu, může si zajít na testy. Inkubační doba hepatitidy C je od 1 do 5 měsíců. Takže pokud byste o to měli zájem, můžete se po těch 5-ti měsících obrátit na Krajskou hygienickou stanici, kde tyto testy dělají. Bohužel to není bezplatná služba. Bezplatně si Váš syn ale může nechat udělat testy např. u obvodního lékaře. Tato možnost je ale opravdu pro Váš klid, jinak mám dojem, že riziko nákazy je v tomto případě minimální.