Partnerka bere pervitin
BT
Obracím se na Vás s prosbou o radu. Moje partnerka, bere 2 měsíce pervitin (nitrožilně, nevím jak často), předtím 15let abstinovala, trpí hraniční poruchou osobnosti. Mimo pervitinu je už asi rok závislá na rivotrilu (momentálně se snaží snižovat dávky). Tvrdí, že to má vše pod kontrolou a zvládne přestat sama, před týdnem dala výpověď v práci aniž by mi cokoliv řekla (žijeme spolu 7 let) a celý tyden hrála, že chodí do práce (nevím kde travila čas). Hodně zhubla, má často rozšířené zorničky, změnily se jí pohyby, když se jde na chvilku projít nebo nakoupit je pryč několik hodin, je vzhůru celou noc, několik nocí se snažila vyrobit poličku, někdy má plno energie, jindy celý den prospí. Před 3 rokama se léčila ze zavislosti na alkoholu a prášcích (od té doby mela 1 relaps- znovu léčba a 2 lapsy). Nedochází na žádné terapie, údajně se nedají sehnat, chodí jen k psychiatrovi. Nevím co mám dělat, chtěla bych jí pomoct, ale ona tvrdí že to zvládne celé sama, léčit se údajně nepotřebuje, protože není závislá, byl to prý jen úlet. Bojím se, že budeme absolvovat stejné kolečko problémů jako u alkoholu (zachytky, podvádění, lži,...).

Odpověděl: Amrit Sen
BT, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše obavy, jsou na místě. Situace, jak ji popisujete, se jeví jako velmi závažná a kritická, Vaše partnerka se z bludného kruhu bez odborné pomoci podle všeho nedostane a docházení k jejímu psychiatrovi k jejímu uzdravení evidentně nestačí.
Nezachráníte ji ani Vy a pokud partnerka sobě, ani nikomu dalšímu nepřizná problém, ztrátu kontroly a bezmoc nad vlastním životem, nevyhledá odbornou pomoc a nezačne svoji závislost řešit, respektive léčit, nezmění se k lepšímu nic. Naopak se bude situace zhoršovat a zůstanete li její součástí, čekejte rozhodně ještě větší trápení.
Je moc fajn, že píšete. Internetové poradenství má své limity, proto Vám doporučuji, abyste bez otálení kontaktovala odborníky, protože tím, kdo v tomto čase potřebuje odbornou podporu a pomoc především, jste Vy. Kdo nedokáže pomoci sobě, nemůže být platný někomu dálšímu, ve vztahu k blízkému závislému to platí dvojnásob.
Znamená to zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo obdobného zařízení, které poskytuje poradenské konzultace a další bezplatné i anonymní služby blízkým uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí, jak ji řešit, navrhnou konrétní kroky, které můžete pro sebe i partnerku podniknout, jak s ní komunikovat a jakým chybám se rozhodně vyhnout. Dozvíte se, co je pomoc, a co už ne, partneři, rodiče a další blízcí často s nejlepšími úmysly a snahou o pomoc jen umožňují závislému pokračovat v dalším užívání a nechtěně podporují jeho propad, případně se samoi stanou spoluzávislými, aniž by návykové látky užívali. Ztratí pojem o hranicích, za které se nechají zatlačit, přestanou žít vlastní život a žijí život závislého partnera se všemi důsledky, které k onemocnění spoluzávislosti patří, život se jim rozpadne na kousíčky a nezřídka trpí víc, než samotní uživatelé. Věřím, že to nechcete...
Co může být důležité, pokud se rozhodnete v takovém vztahu setrvat, odborníci Vás seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit partnerčinu motivaci k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a léčbě závislosti, bez které, jak jsem psal, se k lepšímu nezmění nic.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka.html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html
http://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat do naší specializované bezplatné Poradny pro rodiče a partnery:
Poradna pro rodiče a partnery SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vedět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí a jestli Vím byla odpověď užitečná.
Přeji Vám vše dobré, jsme tu pro Vás.
Požehnané Velikonoce, Amrit Sen.