Bratr
Milu
Dobrý den.
Ráda bych Vás poprosila o radu, jak komunikovat se svým o pět let starším bratrem, který je pravděpodobně závislý na pervitinu.
Bratrovi je 32 let a momentálně bydlí u mě.
Zhruba před 4 lety přiznal, že užívá pervitin do kávy. Na mou otázku proč, odpověděl že to je kvuli nočním směnnám aby vydržel tři za sebou.
Jak roky plynuly bylo to na něm víc a víc vidět.(Boláky po celém těle, bledý a celkově podrážděný.) Bavit se o tom samozřejmě nechtěl a když jsem toto téma nakousla byl problém. Pokaždé to zapřel a když zrovna neměl ''svůj'' den byl vzteklý až agresivní. Toto chování vyůstilo v to, že jsme se cca rok nevídali a ani spolu nemluvili. Pokoušela jsem se o tom bavit se zbytkem rodiny, ale můj bratr je expert ve lžích a všichni mu to baštili a za tu špatnou jsem byla já.
Jeho chováním přišel o práci. Tím pádem neměl na nájemné a jiné poplatky a odstěhoval se na barák k babičce a tetě. Tam se zdálo být vše v pořádku do té doby než si začali všímat, že mu nedělá problém být tři dny vzhůru a pak několik dalších dní prospat, nekoupal se, byl náladový, podrážděný a podobně. Po cca půl roce, kdy nepracoval se ho rodina začala ptát a tlačit na něj, kdy si hodlá najít práci a dát se nějak do kupy. Podle mého názoru se styděl, možná se cítil ukřivděně, nevěděl kudy kam a začal utíkat a bydlet v lese. Přestal všem zvedat telefony a telefon si vypínal. Já byla jediná se kterou jakš takš komunikoval. Na to konto jsem za ním jela, že může nějakou dobu zůstat u mě aby se dal dohromady. On souhlasil. Ještě ten den co se ke mě nastěhoval, byl pokorný, děkoval a dušoval se, že tam dlouho nebude že se vzchopí, najde si práci a začne zase normálně žít. Měli jsme za sebou pár fajn dní a vše bylo v naprostém pořádku, tak i já pomalu začínala věřit, že to myslí opravdu vážně. Bohužel před třemi dny se vrátil domu sjetej - kulil oči, zrychlené pohyby, těžko vydržel na jednom místě. Jeho stav jsem nijak nekomentovala s tím že počkám až vystřízliví. Vím, že s ním musím mluvit na rovinu, chci aby věděl, že o tom vím i když mi bude zapírat. Mám připravený test na drogy z lékarny, pokud bude zapírat, chtěla bych aby si ho udělal. Ale vůbec nevím jak začít aby se situace opět nevyhrotila do extrému.
Děkuji a omlouvám se za vyčerpávajíci dotaz.
Jsme u Ústecka.

Odpověděl: Dana Pěčová
Dobrý den,
zdá se, že jste ve velmi obtížné situaci. Z toho, co píšete se zdá, že je bratr závislý a asi si sám nepomůže. Až vystřízliví, tak se s ním zkuste bavit o tom, co vlastně chce a jak mu můžete vy sama pomoci. Podporu mu můžete poskytovat v momentě, kdy bude souhlasit s léčbou, minimálně v Kontaktním centru, kde by mu mohli pomoci s motivací a směrováním do nějaké léčby, nebo docházkou do Adiktologické ambulance.
Podpora je na Vašem zvážení, zda možnost bydlení, než na léčbu nastoupí nebo bydlení po léčbě, než si najde práci. Každopádně doporučuji pomoc časově limitovat, abyste oba věděli, do čeho jdete.
Posílám Vám odkazy na ambulantní služby v Ústecku:
http://www.plhberkovice.cz
http://www.wl1.cz
http://www.drugout.cz/ambulantni-adiktologicke-sluzby
Nebo se můžete podívat na www.drogy-info.cz (rubrika Mapa pomoci), což je portál pomoci pro léčbu závislosti pro celou republiku.
Přeji Vám dobré pořízení
Dana Pěčová