Alkoholismus
Julie
Dobry den,
chtela bych se zeptat, jak dlouho je zapotrebi vysadit uplne alkohol, aby se vratila normalni hladina dopaminu v tele. Zaroven, jak dlouho by mel clovek zkusit abstinovat, aby zjistil, zda ma s alkoholem opravdu problem. Pritel nemuze najit motivaci k prestani denodeniho piti. Nechova se spatne, ale je neustale podrazdeny a nastvany na cely svet, coz si alkoholem vynahrazuje.

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý den Julie,
hladina dopaminu souvisí s užíváním alkoholu, ale také s užíváním cukru.
Bohužel při vysazení alkoholu nejde už jen o dopamin. Alkohol je látka, která způsobuje závislost a ta vzniká u každé osoby jinak a projevuje se také jinak.
Většinou člověk závislý na alkoholu pociťuje nepříjemné stavy hlavně tři dny po vysazení - u silnější závislosti na alkoholu trvá detox samozřejmě déle. Pokud váš přítel popíjí denně a když nepopíjí je lehce nervozní a možná může i hůře spát - potom by mohlo jít spíše o škodlivé užívání alkoholu, které se může samozřejmě v závislost rozvinout a nebo také ne. Váš popis potíží je krátký a nerada bych dělala závěry tam kde si nejsem jistá.
Chápu ale o čem píšete a kam je směřován váš dotaz. Vysazování alkoholu na nějakou dobu může opravdu ukázat na závažnost problému. Žádná přesná pravidal na to ale nejsou a budete si je muset vytvořit sami.
Já ze své zkušenosti bych vám doporučila aby přítel zkusil spíše kontrolované užívání - to znamená dovolit si pít například ve středu a o víkendu, nebo jakkoliv vám to jinak bude vyhovovat. Takovéto užívání alkoholu může vést k větší kontrole i k náhledu na celý problém.
Pokusím se vám odpovědět ještě na druhou část vaší otázky.
Ptáte se na jak dlouho by měl alkohol vysadit, aby se takzvaně vrátil do původního stavu.
Dobrý bude určitě každý den, já bych doporučila spíše delší dobu - třeba dva nebo tři měsíce.
Zde jde už o dobu, která se nedá jen tak přetrpět, ale je potřeba zde bez alkohol opravdu fungovat - zde se můžou ukázat důvody proč přítel do pití uniká. Ty důvody tak samozřejmě asi nějaké budou, ale neuvidíte je hned.
Osobně bych vám určitě doporučila podporu jakéhokoliv ambulantního zařízení, které pracuje s osobami se závislostí - zde můžete čerpat poradenství které potřebujete ve své situaci.
Níže vám posílám odkaz kde můžete podobná zařízení najít, pokud byste nenašla ozvěte se znovu a napište jaké máte ve svém bydlišti nejbližší větší město.
Je určitě dobé začít dříve než později!
Přeju vám hodně štěstí
Za drogovou poradnu
Marie Saudková
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/