Manželův alkoholismus
Marie
Dobrý den,
před rokem jsem si vzala po dvouleté známosti muže, se kterým mám čerstvě dítě. Věděla jsem o něm, že má za sebou v minulosti alkoholovou závislost, ale co ho znám (dohromady 4 roky) tak vždy abstinoval. Uvěřila jsem mu, že má tuto epizodu života za sebou. Nyní jsem na mateřské a muž nás živí. Přišel však s tím, že když je doma sám (když s dítětem odjedu například ke svým rodičům), tak to nezvládá a poslední asi dva měsíce pije. Problém je v tom, že posledně jsem byla pryč za kamarádkou celý týden a on celou dobu doma pil místo toho, aby chodil do práce. Bere to jako své selhání a chce se léčit. Z práce ho zatím nevyhodí. Opilého jsem muže nikdy neviděla, jen v situaci kdy mi se zoufalstvím přišel říct jak to nezvládl, tak měl kocovinu a zřejmě byl ještě připitý. Žádnou zkušenost se vztahem s alkoholikem doposud nemám. Bojím se o sebe a o dítě a nevím, na co bych si měla dávat pozor, jak situaci nezhoršovat a eventuálně v ideálním případě i muže podpořit správným směrem. Můžete mi prosím poradit na co bych měla myslet či co bych mohla udělat, abych do budoucna ochránila sebe a dítě? Zatím mě napadlo jen převzít kontrolu nad rodinnými financemi. Jsou nějaké klasické otřepané léčky, do kterých bych mohla spadnout? V jakých situacích bych měla být výrazně nedůvěřivá? Mám se například bát toho, že jednoho dne zase začne pít a už bude opilý i přede mnou? Je vůbec nějaká šance, že už nikdy pít nebude? Jsem nešťastná, jak se mi před očima rozplynula vize rodinného štěstí a děsí mě představa, že bych mohla dospět do bodu muže opustit a obrat dítě o otce.
Díky předem za jakoukoliv radu.

Odpověděl: Dana Pěčová
Dobrý den,
nejste v lehké situaci. Pravděpodobně nepije jenom, když nejste přítomna, ale i když jste doma.  Nevím, zda je schopen sám pití zastavit, ale z toho co píšete je schopen dlouhodobě abstinovat. Podpořte ho v jeho rozhodnutí jít se léčit. Může začít ambulantně. Čím dříve, tím lépe. Později by nemusel být schopen bez rezidenční léčby pití zastavit.
Závislost je bohužel onemocnění, které rádo recidivuje, závislý by se měl v léčbě naučit, jak se svou závislostí žít a jak předcházet pití a abstinenci udržet.
Doporučila bych vám nemít doma žádný alkohol, hovořit s ním o tom, jak se máte zachovat, když pije - v čem mu můžete pomoci k zastavení pití, pokud to vůbec jde. To, že jste nedůvěřivá je zcela adekvátní situaci, opět o tom s manželem hovořte, jak důvěru zase začít budovat.
Otřepaná léčka, která reálně existuje, jsou alkoholikovi sliby, že se už nenapije, že je to naposledy  a bude pít skrytě. Nedůvěřivá byste měla být v momentě, kdy to, co si domluvíte, s největší pravděpodobností manžel nedodrží.
Můžete zkusit navštívit poradnu, kde vám mohou pomoci v celé složité situaci.
Pokud jste z Prahy a okolí, můžete se objednat do Poradny pro rodiče a blízké SANANIM, tel. 284 824 234 nebo mobil 739 368 527, nebo www.drogy-info.cz, kde najdete pomoc dle místa bydliště. Do Poradny můžete přijít sama nebo s partnerem.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Přeji hodně štěstí, Dana Pěčová