Alkoholismus?
Fil
Dobrý den,
obracím se na Vás s žádostí o radu. Já a bratr máme společného, velmi dobrého, prakticky rodinného přítele. Známe se od střední školy a máme dlouhou společnou historii. Jako všichni jsme na střední škole chodili po hospodách a zatímco já s bratrem jsme po škole pokračovali v normálním životě, kamarád zůstal na dně sklenky. Poslední tři roky pozorujeme sestupnou tendenci, kamarád upadá čím dál hlouběji do bludů, ve střízlivosti i opilosti nás krmí zcela zřejmě lživými výmysly a co hůř, oba jsme nabyli dojmu, že sám už netuší co je a není výmysl. Pochopitelně si jako většina alkoholiků svůj problém neuvědomuje. Dvakrát už přišel o řidičák, jednou o práci.
Už několikrát jsme se s bratrem i přáteli sešli a snažili se přijít na citlivý způsob jak ho vyvést ven, nicméně jsme v pasti.
Ocením každou Vaši radu.

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý den File,
děkujeme vám za dotaz. Je hezké, že váš kamarád má kolem sebe tolik lidí, kteří ho mají rádi.
V této situaci je to ale paradoxně vlastně k ničemu. Je to tak jak píšete - on problém nevnímá. Tak to v počátcích závislosti bývá, ten kdo má problém ho nevidí - zato okolí ho vnímá velmi silně.
Vy za vašeho kamaráda nemůžete vyřešit nic. Můžete mu pouze dát zpětnou vazbu na jeho chování.
Celá situace musí dospět do bodu, kdy si on sám uvědomí problém a bude ho chtít řešit.
Potom ho můžete podpořit v protialkoholní léčbě - podpořit, ale nemůžete ho do ní nutit. Taková léčba by byla k ničemu.
V Ostravě poskytuje léčbu závislosti Renarkon a také samozřejmě oddělení psychiatrie ve FN Ostrava.
Doporučila bych vám ale pro vašeho kamaráda léčbu nevyřizovat.
Zkuste zůstat nablízku a dávejte mu zpětnou vazbu, léčbu ať si vyřizuje sám.
Přeji vám pevné nervy a také, aby celá záležitost měla nakonec dobrý konec.
Za Drogovou poradnu
Marie Saudková