Užívá drogy?
Josefína
Dobrý den,
touto cestou si Vás dovoluji požádat o radu.
V rodině se objevilo podezření, že můj bratr (24) užívá pervitin.
Já osobně se snažím bratra nekonfrontovat a spíše jsem se snažila poskytnou mu bezpečný prostor pro obyčejný pokec a netlačila jsem na pilu. Usilovala jsem o to, aby mezi námi vznikla alespoň nějaká důvěra a mohla jsem se tak něco dozvědět. Jeho přítelkyně a naše matka jsou spíše hysterické a na bratra tlačí a říkají mu, že to vědí od všech lidí z vedlejší vsi, a že to je jasné, protože se stýká s tím a tamtím a také, že dost zhubl. Je pravdou, že jeho dost značné zhubnutí a styky s různými lidmi přirozeně vedou k tomu, že ho blízké osoby budou podezírat a ze strachu o něj ho budou různě konfrontovat.
Také jsem zpočátku měla tendenci na něj "zaútočit", ale brzy jsem si uvědomila, že tudy cesta nevede. Moje klidná povaha a profese soc. pracovníka mi to klidné přijetí a povídání si dovolují. Bratrovi jsem dala prostor, aby se mi svěřil. Řekl pochopitelně jen to, co chtěl a co v daný moment považoval za rozumné. Nechtěla jsem z něj na sílu nic tahat a pouze jsem se doptávala. Z celého rozhovoru bylo znát, že je přesvědčený o tom, že matka a přítelkyně věří "drbům" spíše nežli jemu a jen mu vyčítají různé věci - např. vzaly jsme si půjčky abychom zaplatily tvé exekuce, do vězení (v minulosti byl rok ve výkonu trestu) ti celá rodina zasílala peníze, kredit, tabák, dobroty a stála za tebou = a ty se nám takhle odvděčíš a začneš fetovat a nechodit do práce.
Pochopitelně po něm chtějí, aby začal chodit do práce a začal žít běžný život. Já jsem na to tedy šla jinak a prostě přijala to, že teď takhle žije a nijak mu nepomohu, pokud budu "vyčítat" jako matka a přítelkyně. To, že mu ty věci vyčítají, řekl on sám. Zároveň řekl, že se jich o tu pomoc neprosil.
Bratr mi přiznal, že v kontaktu s drogou byl, ale že jí neužil a neužívá. Po delším rozhovoru přišla konfrontace i ode mě - když jsem se ho ptala, jak si tedy vysvětluje fakt, že mu byl odebrán ŘP právě za výskyt metamfetaminu a amfetaminu v krvi. Řekl, že užil extázi. Odborník na drogovou problematiku nejsem, ale tuším že tyto látky v extázi přítomné nejsou. Jemu jsem to jen odkývala a nepřesvědčovala jsem ho o tom, že mi dost možná lže. Byla jsem moc vděčná za to, že se mi alespoň trošku otevřel.
Dá se z takového chování a jednání usuzovat, že má problém s drogami? Zároveň jeho váhový úbytek je značný. Jeho pohled byl "jiný", jako kdyby na mě koukal někdo jiný. Z jeho povídání jsem měla pocit, že by potřeboval odbornou pomoc - přišel mi dost depresivní a úzkostný (nic mě nebaví, netěší mě nic jako dřív, pláč). Zároveň se svěřil, že není spokojený ve vztahu, ale neví, jestli se chce rozejít. Přítelkyni nechává v domě, nechce jí "vyhodit", a raději je přes noc s kamarády, než aby byl s ní doma.
Je to náročná situace a chtěla bych jako sestra pomoct. Kromě toho vyslechnutí a neodsouzení však nevím jak. On tvrdí, že nic neužívá a já si mohu myslet co chci. Zároveň je mi jasné, že pokud si člověk nepřizná problém a chybí motivace pro řešení, tak je vše krátké. Přeci jen se v oblasti sociální práce pohybuji - tedy i mezi málo motivovanými klienty. Když se vás to však týká takto blíž, chcete pomoct za každou cenu. Je to opravdu náročné, bratr mi třeba ani neodepíše na zprávy a když přijedu za ním, nemusí být doma. Těžko se k němu dostávám blíž.
Existuje vůbec nějaká univerzální rada na takovou patovou situaci a možná jak já s tím sama mohu pracovat (napadá mě terapie, se kterou mám zkušenosti, a o které jsem také bratrovi vyprávěla a tak trochu mu to doporučila v případě potřeby).
Můj dotaz je ve finále možná hodně zamotaný a obsáhlý, za to se moc omlouvám, je to možná také důkaz toho pocitu bezmoci.
Budu velice vděčná za reakci a díky, že tu jste!
Zdravím, J

Odpověděl: Amrit Sen
Josefino, zdravím Vás,
díky za důvěru. Jestli má Váš bratr problém s drogami, nevím, důležité je, jak to vnímá on. Z pohledu nezasvěceného, když sečtu že nepracuje, nechává své pohledávky hradit blízkými, že zhubl a ani sestře se nedaří mu přiblížit, zakončeno tečkou ve formě odebrání ŘP z důvodu zachycení přítomnosti drog a řízení pod vlivem metamfetaminu mám za to, že Váš bratr drogy, nejspíš pervitin užívá, a že jestli dosud nebyl závislý a nechytí život zgruntu za pačesy a nepřehodí výhybku", brzy bude. K význané změně životního stylu je třeba motivace, vlastní vůle, poctivých konkrétní kroků a vytrvalého úsilí.
Internetové poradenství má své limity, proto doporučuji vyhledat odbornou podporu a pomoc, nikoli pro bratra, ale pro Vás, nejlépe pro rodinu, tedy rodiče. Má li mít pokus o podporu bratrovy motivace ke změně šanci na úspěch, měla by rodina táhnout za jeden provaz. Mám na mysli zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo obdobného zařízení, které poskytuje poradenství a další bezplatné služby rodinným příslušníkům a blízkým lidí, kteří užívají návykové látky a domluvit si termín osobní schůzky. Důležité je se předem domluvit, kolik lidí má přijít, aby byl v tom čase k dispozici více pracovníků, než jeden odborník.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak postupovat, případně se domluvíte na dalším. Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sami, se dozvíte na našem webu, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
Z dotazu je mi jasné, že máte náhled i praxi s komunikací s lidmi, obecný i profesionální, s blízkými, to jistě také víte a u člověka užívajícího drogy to platí dvojnásob, je to těžší...
Důležité bude i to, abyste myslela na sebe, nepřebírala odpovědnost, která není Vaše a nenechala se vtáhnout do začarovaného kruhu, jehož středobodem by byl Váš bratr, neprospělo by to nikomu a poškodilo všechny.
Pokud jste z Prahy a okolí, doporučuji rodině objednat se do naší specializované služby:
Poradna pro rodiče a osoby blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Pokud pracovníci telefon nezvednou, mají klienty a zavolají v nejbližším možném čase zpět.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce Vám, bratrovi i celé rodině.
Amrit Sen.