Existuje narízená lécba?
J.K.
Muj syn bere heroin a v posledni dobe i pervitin jiz 11 let. Podnikli jsme veskere mozne kroky od detoxikacnich programu, hospitalizace v Bohnicich, metadonoveho programu atd. Neuspesne. V soucasne dobe jiz dva roky nepracuje, neplati si socialni a zdravotni pojisteni, vyrabi si sam pervitin a devastuje muj dum, kde se mnou bydli. Lecit se nijak nechce. Chodi za nim divka, ktera v dusledku brani drog skoncila na psychiatrii. Po case se ale vratila a uz zase bere s nim spolecne. Prosim o sdeleni jake mam moznosti jej donutit k lecbe. S pozdravem J. K.

Odpověděl: Bára Orlíková
Je mi líto, ale bohužel moc možností není. Nařídit léčbu lze jedině v rámci trestního řízení jako ochranné opatření (ochranná protitoxikomanická léčba ambulantní nebo ústavní). V případě, že by syn ohrožoval na životě či zdraví sebe nebo osoby v okolí, je možné zavolat záchranku (či policii) a nechat ho hospitalizovat, nicméně v tomto případě pobyt v léčebně trvá jen po tu dobu, kdy pominou důvody, proč byl pacient hospitalizován, tj. že ho obvykle po několika dnech propustí. Další variantou, byť to není zrovna příjemná varianta, je pohrozit synovi trestním stíháním - říci mu, že pokud nepůjde do léčby, podáte na něj trestní oznámení pro výrobu drog. V extrémním případě, pokud syn na toto nezareaguje, trestní oznámení podat. Toto je ale nejkrajnější varianta a já pochopitelně neznám přesně situaci, ve které se nacházíte. Nejlepší bude, když byste kontaktoval Právní poradnu A. N. O., která se zaměřuje na právní pomoc klientům, kteří se v souvislosti s užíváním drog dostali do právních problémů a rodičům a blízkým těchto klientů. Kontakt na Právní poradnu A. N. O. naleznete v pravém sloupci na této stránce.