Marihuana
Tereza
Dobrý den, prosím o radu. 20ti letý syn byl občasným uživatelem marihuany. O četnosti užívání nemám přesné info (odhaduji víkendy). Včera však přišel domů (po dvou dnech) s tím, že jej sleduje policie (dle toho co říká napsal sms člověku který je přesvědčen o tom, že je sledován a proto sledují i jeho), zničil si mobilní telefon, má strach. Údajně u něj tento stav začal včera dopoledne (během těchto dvou dnů prý kouřil 3x - měl velké zornice). Jinou drogu prý (vědomně) neužil. Dnes, tj. 12 a více hodin od počátku stavu. Stále velká nervozita, pocení. Zornice již v normálu. Uvědomuje si že bylo špatně to že byl dva dny pryč, odmítá ale uvěřit že jej nikdo nesleduje. Nevím zda máme nějaké možnosti na koho se obrátit o radu či pomoc (ideálně Zlínský kraj). Je možné že takové stavy způsobí marihuana? Nebo je syn již závislým a je to naopak stav při abstinenci? On sám lékaře v tuto chvíli odmítá. Děkuji

Odpověděl: Dana Pěčová
Dobrý den,
je možné, že tyto stavy vyvolala marihuana. Z toho, co píšete, to vypadá na počínající toxickou psychózu. Ta se projevuje tzv. stíhami, kdy má uživatel pocit pronásledování, může mít halucinace, a to jak zrakové, sluchové či tělové.
Pokud stav sám po abstinenci neodezní, je dobré přistoupit ke konzultaci s psychiatrem a je na jeho zvážení závažnost stavu, popřípadě nasazení antipsychotik. Bohužel toxická psychóza neléčená může mít trvalé následky ve smyslu psychotického onemocnění.
Kontakty ve Zlínském kraji najdete na www.drogy-info.cz, ideálně zařízení s psychiatrickou péčí.
Za Poradnu Dana Pěčová