Neurol a závislosť
Terka
Dobrý deň,prosím chcela by som sa poradiť. Kamarátka dostala pri liečbe úzkostnej poruchy okrem antidepresíva alventy aj neurol,berie ho už cca 4-5 mesiacov pravidelne. Psychiatrička aj obvodná jej povedali že ho kľudne môže brať celý život,že to neškodí. Ale ja sa s tým nestotožňujem a preto by som sa rada opýtala ako je dobré postupovať,či je bezpečné užívať ho dlhodobo a prípadne ako je vhodné vysádzanie. Pokúsila sa kamarátka pomaličky vysádzať,fakt po maličkych dávkach,ale cítila sa veľmi zle a nakoniec dostala veľmi silný záchvat a musela si volať 112. Psychiatrička si myslí že to bola úzkosť a nie abstinenčné príznaky,ale myslím že pri vysádzaní sa cítila ešte horšie ako pred tým ako ho začala úžívať.
Ďakujem veľmi pekne za odpoveď.

Odpověděl: Amrit Sen
Terko, zdravím,
díky za důvěru, je fajn, že Vám příběh kamarádky, ani ona sama, nejsou lhostejné.
Odpovídat přes někoho je velmi těžké, navíc s minimální šancí, že se něco změní k lepšímu, to závisí především na ní.
Neznám lékařskou anamnézu, příběh, ani kontext, abych mohl cokoli doporučovat.
Alventa je antidepresivum skupiny léků nazývaných inhibítory spětného vychytávání serotonínu a norepinefrinu (SNRIs), lék, jehož užívání nevyvolává abstinenční syndrom, nicmémě i tento lék, pokud existuje důvod, by se měl vysazovat postupně a pod odborným dohledem ambulantního psychiatra.
S Neurolem je to jinak, jeho účinnou látkou je alprazolan, lék ze skupiny benzodiazepinů, které mají vysoký závislostní potenciál, jak psychický, tak fyzický. Nepíšete, kolik ani jak intenzivně kamarádka Neurol užívá, jisté je, že tyto léky se mají užívat jen nárazově, na překlenutí kritických období a jejich užívání má vždy doprovázet vhodná forma psychoterapie.
Benzodiazepiny by se nikdy neměly souvisle užívat, přísnější pohled říká, že maximálně 15 dní, benevolentní přístupy se kloní k 5. týdnům.
Že se kamarádka po vysazení 4., až 5. měsíčního užívání Neurolu cítila hůře, než před jeho užíváním, je nasnadě. V extrémním případě může jejich vysazení ohrozit závislého člověka i na životě.
Benzodiazepiny se po delším užívání vysazují postupně při konzultacích a "ladění" vysazování s lékařem, nikdy by tomu nemělo být jinak. Po dlouhodobějším intenzivním užívání je nutné absolvovat detox ve specializovaném pobytovém zdravotnickém detoxifikačním oddělení, jedině tak může být detox bezpečný při minimu útrap.
Poslední, co si dovolím podoktnout, že by kamarádka měla uvažovat o změně lékaře, mám za to, že si nepohorší.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka.html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html
Stačí takto?
Pokud ne a jste z Prahy, nebo okolí, doporučuji Vám využít možnost zavolat a objednat se do specializované bezplatné Poradny pro rodiče a osoby blízké, probrat situaci a možnosti se specialisty na danou problematiku:
Poradna pro rodiče a blízké SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Přeji Vám i kamarádce vše dobré,
Amrit Sen.