Jak se zbavit závislosti na kokainu?
Teri
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu. Můj přítel (31 let) už 8 měsíců užívá kokain a to minimálně 1x týdně, ale nevím, jaké množství. Ještě před 2 měsíci se kokainu oddával několik dní po sobě a byl většinou 3 dny z domu.Po návratu domů 2-3 dny vkuse spal, budil se pouze na jídlo. aby dohnal přísun potravin, což určitě není zdravé, když potom konzumuje naráz velké množství jídla i v nočních hodinách. Když konzumuje kokain, ještě to kombinuje s větším množstvím alkoholu než je obvyklé, ale opilí prý vůbec není, jeětě víc ho to vybudí.Já s ním v těchto chvílích nejsem, protože mě drogy děsí a vůbec nemám chuť nějaké vyzkoušet. Přítel má už asi více poraněný nos a strachuju se i o jeho nosní přepážku, uvnitř nosu se mu tvoří velké krvavé strupy, které jsou jakoby přilepené k sliznici, taky se mu po konzumaci kokainu tvoří boláky na jazyku a otéká mu jazyk. Po jízdě bývá podrážděnější, 2. den mívá depresi, potom je ve stresu kvůli práci. Určitě je závislý, protože každý týden se to opakuje, i když poslední 2 měsíce se snaží to omezit a je z domu jen 1 noc.Ví o všech negativech užívání kokainu, protože je inteligentní, a když jsem se ho ptala, zda má nějaké problémy řeší to tímto způsobem, tak tvrdil ,že ne.Zdůvodňuje to tím, že má rád extrémy a hlavně se po požití kokainu výborně cítí a skvěle se baví, což jinak nelze zažít.Já i jeho rodiče si o něho děláme vážné starosti, ale nevíme, jak mu pomoci.On všechno ví, je mu to jasný, je pak z toho špatný, ale stejně zase jde a šňupne si. Může mít po 8-mi měsících konzumace už narušenou psychiku a je hodně závislý?Jinak je to silná osobnost, ale v tomto případě mi připadá, že nemá sílu s tím přestat.Ani nemá význam mu pořád opakovat to samé.Nepřipouští si, že by mohl špatně skončit, prý to má pod kontrolou, ale to mi nepřipadá a myslím si, že už má narušenou psychiku a nalhává si to, že to zvládne. Můžete mi, prosím, poradit, jak mu lze pomoci?Problém též je, že jeho 2 nejbližší kamarádi také šňupou a on teď nemá ani žádné zájmy, kterým by se věnoval. Mě moc miluje, ale když je pod vlivem kokainu, je mu vše jedno a zanedbábá všechny své povinnosti a nelze s ním vůbec v ničem počítat, prostě nefunguje.Rodiče má také velmi rád a nemá s nimi žádné problémy, ale oni už ztrácejí trpělivost a bojím se, aby ho neodepsali. Asi před 10 lety měl zkušenost s pervitinem a také má sklony k pití alkoholu a teď už přes rok kouří. Do nějaké poradny ho asi zatím nedostanu, protože jak říká, není žádný feťák. Můžete mi poslat i nějaký kontakt na psychologa či psychoterapeuta zabývající se touto problematikou? Mnohokrát Vám děkuji za odpověď a přeju hezký den. Tereza.

Odpověděl:
Dobrý den Terezo, chápu, že máte o Vašeho přítele strach. Užívá kokain a píšete i o jeho zdravotních problémech. Přesto si ale zřejmě není schopen uvědomit důsledky svého chování a připustit si svoji závislost. Jedním ze znaků závislosti je, že dotyčný nepřestává drogu brát, přestože důsledkem jejího užívání trpí fyzickými nebo psychickými problémy. Dalším ze znaků je také to, že drogu vyvyšuje nad všechno ostatní - podle toho co píšete, i nad Váš vztah. Určitě je to pro Vás těžké a vím, že mu chcete pomoct, ale bohužel, pokud si on sám svoji závislost nepřipustí a nebude s tím chtít něco dělat, Vy toho naneštěstí asi moc nezmůžete. Asi je tedy hlavně na Vás, abyste si určila, co jste ještě ochotna a schopna zvládnout a co už ne. Zmiňujete se o tom, že když je Váš přítel pod vlivem kokainu, nejste s ním, protože Vás to děsí. A co potom? Jak funguje Váš vztah když na droze není? Píšete, že Vás moc miluje, ale jste schopná s ním být i když "je mu vše jedno a zanedbává všechny své povinnosti a nelze s ním vůbec v ničem počítat, prostě nefunguje"? Ptáte se, jestli může být po osmi měsících závislý a jestli má narušenou psychiku. Mám pocit, že jste si ve svém dopise sama odpověděla, že si asi uvědomujete, že pravděpodobně závislý je. A narušená psychika? Také si sama odpovídáte, že si myslíte, že už jí narušenou má. Nějakou konkrétní diagnózu Vám tady ale nemůžu napsat... Ptáte se po nějakém kontaktu. Nevím odkud jste, ale pokud jste z Prahy, mohu Vám napsat adresu na Denní stacionář: Janovského 26, Praha 7, 170 00, tel.: 220 803 130, 266 711 211. Případně je možné se obrátit na kteroukoliv AT poradnu, která by měla být v každém větším městě (v Praze na každé městské části). Nevím, jestli jsem napsala úplně to, co jste třeba chtěla slyšet, ale zkuste se zamyslet nad Vašimi vlastními hranicemi a možnostmi. Rozhodnutí, co budete dělat, je samozřejmě na Vás a já Vám moc držím palce, abyste to všechno zvládla...