Chráněné bydlení
Týna
Vážení a milí, obracím se na vás s títo problémem. Moje 19tiletá sestra závislá na heroinu, se střídavými úspěchy a prohrami trvá tento stav 5 let. Absolvovala již pět léčeben, po poslední léčbě rok abstinovala. Po recidivě je v současné době na substituční terapii, dochází k psychiatrovi. Jinak je odkázána na rodinu, zaměstnání nemá. Tento stav jí ale nevyhovuje, ráda by nastoupila do chráněného bydlení. Můžete mi, prosím, říci pár informací o tomto projektu, jaká je jeho náplň, jaké jsou podmínky k přijetí, jak je to finančně náročné, jaký je rozdíl mezi terapeutickou komunitou a chráněným bydlením a kde všude chráněné bydlení provozují? Za zodpovětení velmi děkuji a přeji vám hodně zdaru ve vaší náročné práci! S pozdravem Týna.

Odpověděl: Bára Orlíková
Asi vám neposkytnu informace, jaké byste si přála. Pokud vím, tak v ČR je sice několik doléčovacích center (Praha, Brno, Olomouc, Děčín a další), která nabízí chráněné bydlení, ale tento typ podpory je určen pouze abstinujícím klientům po ukončení léčby. Slouží k tomu, aby klient, který nemá žádné zázemí po návratu z léčby (zpravidla z léčby dlouhodobé), měl možnost si nějaké vlastní zázemí vybudovat. Je mu za nějakou mírnou sumu poskytnuto ubytování v rámci chráněného bydlení na omezenou dobu (obvykle několik měsíců) a v průběhu pobytu by si měl najít práci a postupně sehnat vlastní bydlení. Po dobu pobytu je klient zároveň v absolvuje doléčovací program (individuální poradenství, skupinová sezení) - to pomáhá zvládnout obtížné období po léčbě a snižuje riziko opětovného návratu k drogám. Klienti normálně chodí do zaměstnání, takže program pro ně probíhá zejména ve večerních hodinách. Takže se obávám, že chráněné bydlení pro vaši sestru asi není to vhodné řešení, protože podmínkou pro nástup na chráněné bydlení je předchozí léčba a abstinence (nikoli substituční léčba). Terapeutická komunita je dlouhodobá pobytová léčba, klienti se účastní celodenního terapeutického programu a samozřejmě zde platí mnohem přísnější a omezující pravidla než na chráněném bydlení. Chráněné bydlení je vlastně návazným krokem po léčbě, přechod mezi podmínkami léčby a "normálního" života. Některé komunity poskytují léčbu bezplatně, v některých se určitá suma za léčbu platí, závisí to na konkrétním zařízení. Asi bych v případě vaší sestry uvažovala spíš o léčbě v komunitě. To ale znamená, že se musí sama rozhodnout pro abstinenci a pro to, že stráví v takovém zařízení řadu měsíců. Nevím, odkud jste, takže vám nemůžu doporučit nikoho z kolegů, na koho se obrátit a případně situaci ohledně léčby zkonzultovat. Když mi tedy napíšete odkud jste, můžeme ještě něco vymyslet.