metadon
Katerina
Dobry den, moje sestra bojuje vice ci mene asi 9 let se zavislosti na heroinu. Sestre je 24 let. Vyzkouseli jsme (tedy samozrejme ona) za tu dlouhou dobu pres ruzna ambulantni centra a delsi pobyt v komunite snad vse. Zajima me kde jsou v Praze zarizeni, ktera podavaji nahradni latku (Metadon atp.) a co je podminkou, aby mohla sestra nastoupit tuto lecbu? Jake jsou s touto lecbou vysledky a jestli by jste nam ji doporucili? Za vsechny odpovedi a kontakty predem moc dekuji. Dekuji Katerina

Odpověděl: Bára Orlíková
V Praze existují tři metadonové substituční programy, nově je nyní otevřen další substituční program zaměřený na bubrenorfin (Subutex). Pokud vím, tak podmínkou nástupu do metadonových programů je věk nad 18 let, závislost na opiátech a několik neúspěšných pokusů o léčbu vedoucí k abstinenci - nejsem si jistá, zda si nově nestanovují nějaké další podmínky. S tím by tedy problém nebyl. Klient samozřejmě do programu dochází za nějakých stanovených pravidel a při jejich opakovaném porušení může být z programu vyloučen (jedná se typicky o užívání dalších drog kromě metadonu). Některé základní informace o substituční léčbě najdete na těchto stránkách pod rubrikou Pomoc a léčba / Substituční léčba. Více podrobnějších informací by vám asi řekli přímo v těch jednotlivých centrech, bylo by asi nejlepší se obrátit na konkrétní odborníky a situaci zkonzultovat - ti určitě doporučí nějaký postup a zhodnotí, zda je tento typ péče pro vaši sestru vhodný nebo ne - já to takhle přes internet udělat nemůžu. Nabízím vám tedy tyto kontakty: Substituční jednotka při odd. pro léčbu závislostí VFN, Apolinářská 4, 128 02 Praha 2, tel 224 880 212 (MUDr. Popov, MUDr. Bečka). DROP IN provozuje dva substituční programy - Centrum metadonové substituce I., Lannova 2, 110 00 Praha 1, tel 224 810 504, mail metadon@way.cz (vedoucí MUDr. Veselý) a Centrum metadonové substituce II., Hvězdova 2, 140 00 Praha 4, tel 261 219 199, mail metadon@ecn.cz (vedoucí MUDr. Randák). A dále je ještě nově Centrum ambulantní detoxifikace a substituce SANANIM, Spálená ul., Praha 1, tel 224 949 035 (MUDr. Minařík, zítra ordinuje od 10 do 14 hodin), tam je dostupná substituce buprenorfinem (Subutex), ale obávám, že buprenorfin je určen spíše lidem s kratší drogovou kariérou než má vaše sestra. Doufám, že vám kontakty budou k užitku. Hodně štěstí vám i sestře.