Ospod u psychoterapie
Káťa
Dobrý den, může ospod pracovnice sedět přímo u psychoterapie mého syna nebo si může maximálně odskrtnout účast... Nelíbí se mi že by měla vědět osah citlivých informací co se budou rozebírat na psychoterapii

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Káťo,
díky moc za Váš dotaz.
Neznám Váš případ detailněji, ale požadavek OSPOD na přítomnost u psychoterapie Vašeho syna, mi přijde více než zvláštní. Psychoterapie funguje na základě vztahu založeném na důvěře, kterou by přítomnost třetí osoby velmi narušila. Pokud například v našich službách pracujeme formou terapie, nikdy třetím stranám nesdělujeme jejich obsah, ale pokud si například OSPOD vyžádá zprávu o tom, jak spolupráce s klientem probíhá, držíme se pouze technických sdělení jako: dochází pravidelně, spolupracuje.
Myslím si, že by se vůči přítomnosti třetí osoby měl vymezit i sám psychoterapeut a neměl by takovou zakázku přijímat. Ten je také, pokud pracuje ve zdravotnictví či sociální službě, vázán mlčenlivostí, danou zákonem. Tu lze prolomit jen na základě výjimek, které jsou také dány zákonem (například podezření ze zneužívání, týrání či zanedbání péče u dítěte).
Jak ale uvádím na začátku, neznám Vaši situaci podrobněji, nevím, co přesně OSPOD požaduje, na čem své požadavky staví atd.
Možná by bylo fajn se poradit v některém odborném zařízení. Jelikož píšete do drogové poradny, předpokládám, že Vaše situace nějak souvisí s návykovými látkami. Pokud se užívání týká Vašeho syna, mohla bych Vám doporučit obrátit se na některou z poraden pro rodiny a blízké lidí se závislostí.
Kdyby pro Vás byla dobře dostupná Praha, mohu Vám doporučit Poradnu pro rodinu SANANIM
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodinu-ppr.html
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Pokud je pro Vás Praha špatně dostupná, můžete se na ně určitě obrátit pro radu, koho by Vám ve Vašem okolí doporučili.
Pokud by se užívání návykových látek týkalo někoho dospělého v rodině, doporučila bych Vám Centrum komplexní péče o dítě a rodinu SANANIM. To se zabývá podporou rodičů, kteří mají zkušenost s užíváním.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/centrum-komplexni-pece-o-dite-a-rodinu-ckp.html
pevná linka: +420 220 80 31 30
mobil: +420 702 036 237
email: pece.dite@sananim.cz
Určitě se v obou těchto službách dá otevřeně mluvit o tom, v jaké situaci se nacházíte a jaké problémy řešíte, poradit se o tom, jak komunikovat s OSPOD, na co mají právo, na co máte právo naopak Vy atd.
Snad se mi podařilo Vám odpovědět. Pokud byste měla ještě nějaké otázky, budu ráda, když napíšete.
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná