Sociálka
Tess123
Zdravím,
Chci se zeptat... může sociální pracovník dát test na drogy? Myslím to tak, že když půjdu na sociálku, že má dcera bere drogy a má malé dítě, přijdou k ní a udělají ji test?
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Tess123,
díky za Váš dotaz. OSPOD nemůže nařídit podrobení se testům na přítomnost návykových látek, nemá pro to oporu v zákoně. Jelikož jde také pouze o testy orientační, nikoli laboratorní, nelze jejich výsledek použít jako argument u soudu - například při jednání o úpravě styku. OSPOD by ale na základě Vašeho oznámení měl provést šetření v místě bydliště Vaší dcery. Měl by ověřit, v jakém prostředí dítě vyrůstá, jaké osoby se v jeho domácím prostředí pohybují, může zkontaktovat předškolní či školní zařízení, které dítě navštěvuje, ověřit, zda dochází pravidelně na preventivní prohlídky k pediatrovi atd.
Pokud OSPOD dospěje k tomu, že podmínky pro výchovu dítěte jsou nevyhovující a řádná výchova, péče o dítě a jeho bezpečí jsou vážně ohroženy, může OSPOD podat návrh k soudu na vydání předběžného opatření (PO), což je úkon, kterým se svěří dítě do vhodného prostředí (ústavní zařízení, pěstounská péče na přechodnou dobu, péče osoby blízké...). Soud rozhoduje velmi rychle, buď do 7 dnů, nebo, v případě velké naléhavosti, do 24 hodin...
Více se Vy i Vaše dcera můžete dočíst zde: http://www.mamaadrogy.cz/
Pokud má Vaše dcera problémy s užíváním návykových látek, můžete jí také doporučit vyhledat nejbližší Kontaktní centrum a situaci s nimi řešit. Mohou jí pomoci nejen v hledání cesty k abstinenci.
Nejbližší kontaktní centrum lze vyhledat v Mapě pomoci: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Věřím, že takováto situace pro Vás nemusí být vůbec jednoduchá. Je možná dobré mít místo, kde byste o ni mohla otevřeně mluvit, hledat možnosti, jak ji řešit, svěřit se....
Pokud byste měla blízko Prahu, můžete se obrátit na Poradnu pro rodinu SANANIM
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodinu-ppr.html
Žitná 1574/51, Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Pokud je pro Vás Praha vzdálená, můžete se s nimi spojit alespoň telefonicky, určitě Vám rádi doporučí službu ve Vašem okolí.
Přeji vše dobré a za Drogovou poradnu zdravím,
Andula Novotná