Dův?ra
Radulle
Dobrý den. Potřebovala bych poradit jak postupovat správn? dál při zjišt?ní, že můj partner užívá Pervitin.
Označuji se za člov?ka pom?rn? tolerantního k experimentálnímu užívání lehkých drog- Marihuana třeba na párty a tak. Jsme spolu necelé tři roky a už od začátku jsem v?d?la, že můj partner má zkušenost s navykovými látkami z minulosti. Ale teď se mi sv?řil s tím, že si občas dá Pervitin. Byla jsem z toho naprosto v šoku! Co je to občas? Podle n?j s tím dokáže kdykoli skončit, protože "si dá" třeba jen 3x do m?síce, takže problém (zatím) nevnímá. Upřímn?, to co d?lá se svým životem je vícemén? jeho v?c, ale dá se tomuhle tvrzení vůbec v?řit? Na celé situaci m? asi nejvíce zklamalo a štve to, že to přede mnou tajil skoro rok přesto, že ví, že jsem v tomto ohledu docela benevolentní. Mísí se ve m? hromada pocitů od lítosti, vzteku až po zhnusení. A já jsem úpln? blbá, protože jsem nic nepoznala... :( Nejrad?ji bych s ním vyrazila dveře! Zároveň bych si přála, aby to nebyla závislost, zvládnul přestat a byl zase jako dřív... má to vůbec cenu? Totiž, dá se obnovit dův?ra nebo je pravd?podobn?jší, že dřív nebo pozd?ji půjdeme od sebe? Jak se tedy zachovat? Neumím posoudit jeho míru závislosti ani neumím říct, jestli tohle je celá pravda. Nikdy jsem podobnou situaci řešit nemusela a neumím jednat s drogov? (ne)závislými.
Díky moc.

Odpověděl: Amrit Sen
Radulle,
zdravím Vás, díky za důvěru, chápu Vaše znepokojení, je na místě. Na většinu otázek Vám bohužel nedokážu odpovědět, neznám podrobněji příběh, kontext, ani přítele, ani netuším, jestli je závislý, nebo ne.
Protpo Vám rozhodně doporučuji vyhledat podporu a pomoc na slovo vzatého odborníka, se kterým si nudete moci popovídat "face to face". Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor.
Znamená to zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo obdobné služby, která poskytuje bezplatné poradenské konzultace blízkým lidí, kteří užívají návykové látky a lze jich využít i anonymně.
Při konzultaci, po bližším seznámení se situací Vám odborník/ce seznámí s problematikou podobných vztahů a dalším, doporučí Vám konkrétní kroky, jak postupovat, abyste ochránila sebe, také jak se lze pokusit podpořit partnerovu motivaci k případné změně.
Pravdu máte v tom, že dokud partner nevnímá své užívání, jako problém, nezatouží po změně a nezačne ji realizovat, nezastaví nikdo a nic, včetně vašeho vztahu a citů.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete zavolat a objednat se do naší specializované Poradny pro rodinu a blízké:
Poradna pro rodinu a blízké SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Pevná linka: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodinu-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý až čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Jak můžete kontakty na zařízení a adiktologické služby na území ČR vyhledat sama, se dozvíte na webu naší poradny, v rubrice Kontaktyhttp://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
Přeji Vám i příteli vše dobré,
buďte na sebe opatrná, Amrit Sen.