vesna
K odpovedi na dotaz pagy z 4.12. pervitin. Aj suvis s dotazom vesna z 26.11. Aku ulohu ma v stanoveni toho rezimu rodina? Ked tomu nasmu synovi sa nie vzdy chce- to ho mame nutit? Niekedy prespi aj cely den. Teraz sa vrati z liecenia, lebo sa to nepodarilo vyriesit amb., vzdy sa k tomu (dokonca aj po 8 mesiacoch) vratil. Ale liecenie trva kratko. My uz nevladzeme dalej, ked mame nadej, myslime si, ze sme za vodou- on to aj po mesiacoch zoberie zase. Asi nema dostatocny motiv s tym prestat?Mame byt trpezlivy a tolerovat to, alebo razne zakrocit a dat mu podmienky, za ktorych sme ochotni s nim zit? Ani my nie sme anieli... Mam ale tez pocit, ze mu tento nas privelmi spasitelsky a tolerantny pristup skor skodi. Vdaka

Odpověděl: Bára Orlíková
Víte, pokud spolu lidé žijí v jedné domácnosti, je potřeba, aby každý z nich dodržoval nějaká pravidla soužití - a není podstatné, zda jeden z členů domácnosti se zrovna vrátil z léčby z drogové závislosti. Pokud domluvená pravidla dodržujete jen vy a syn by je nedodržoval, tak je to přinejmenším velký nepoměr. Vás to ničí a synovi neprospívá. Je tedy třeba se s ním domluvit alespoň na základních věcech. Pokud je dospělý, má hotovou školu a zdravotně je na tom tak, že může chodit do práce - tak by si měl po léčbě najít zaměstnání a přispívat nějak na domácnost. To je myslím podmínka, která by ho neměla překvapit. A pochopitelně nebrat drogy. Myslím, že trpělivost a tolerance je na místě a syn ji jistě bude potřebovat, ale neměla by překročit nějaké hranice, protože vám to bude brát sílu a synovi to v konečném důsledků k ničemu nebude. Těžko říct, zda syn nemá dostatečnou motivaci přestat - v tom hraje roli mnoho různých faktorů. Vzhledem k tomu, že neznám konkrétně vaší situaci, tak vám nemůžu poradit nic víc konkrétního - doporučila bych vám ale vyhledat nějakou odbornou pomoc - jak pro vás, tak pro syna, až se vrátí z léčby. Protože i vy budete potřebovat nějakou podporu, abyste tuto složitou situaci zvládli. A pro syna léčbou také vše nekončí - měl by dál někam ambulantně docházet, v rámci doléčení, aby se snížilo riziko, že do toho spadne znovu. Nevím, zda jste ze Slovenska nebo žijete v Čechách, nicméně můžu vám poskytnout nějaké kontakty, kam se obrátit. Na Slovensku jich bohužel není tolik, co v Čechách, ale něco bychom snad našli. Zatím držím palce a přeji hodně štěstí.